Tänkte ha en sandhög och en makadamhög så jag enkelt kan blanda till lite betong, murbruk eller putsbruk.
Frågan är vilken dimension jag ska köpa. Är ju trevligt om sanden funkar till alla blandningarna.

I ganska snar framtid ska jag gjuta lite plintar för ett plank, gjuta en mindre platta för lvp. Mura upp lecainneväggar. Slutputsa några innerväggar.

Så,
Sand:
0-4 eller 0-8?
Makadam:
8-16 eller ännu grövre?

Som sagt, hade varit skönt att bara ha två högar.

Murare hänger inte på byggahus, eller?

H
nimhed nimhed skrev:
Tänkte ha en sandhög och en makadamhög så jag enkelt kan blanda till lite betong, murbruk eller putsbruk.
Frågan är vilken dimension jag ska köpa. Är ju trevligt om sanden funkar till alla blandningarna.

I ganska snar framtid ska jag gjuta lite plintar för ett plank, gjuta en mindre platta för lvp. Mura upp lecainneväggar. Slutputsa några innerväggar.

Så,
Sand:
0-4 eller 0-8?
Makadam:
8-16 eller ännu grövre?

Som sagt, hade varit skönt att bara ha två högar.
Så mycket sten och stora som möjligt, de är A och O i betong

Så 8-16 är i minsta laget?

Till det du angett så är det väl huvudsakligen sand som fungerar?

I färdigblandad murbruks- & betongsäckar så har jag för mig att det står största kornstorlek är 3 mm?

H
nimhed nimhed skrev:
Så 8-16 är i minsta laget?
hej

nä 8-16 låter bra men måste mycket mer info för att svara exakt.

beroende hur du armerar så avgör de dmax alltså största stenstorlek. Stenen måste ju kunna gå fritt förbi all armering.

sen vill du ha så stor dmax som möjligt för att minska krympsprickor samt öka hållfastheten på betongen

Mina betongkunskaper ligger tillbaka i tiden, så en viss reservation för minnesförluster måste jag göra.

Jag tror inte att du kan klara dig på två högar, i varje fall inte med någon kvalitet på slutresultatet. För betong behöver du dels sand, dels makadam. För putsbruk behöver du en finkornig sand. Betongens hållfasthet ökar när man använder så lite vatten som möjligt i förhållande till cementen. I praktiken betyder det mycket och grov makadam, helst upp till 64 mm. Proportionerna mellan de olika fraktionerna är också viktig. Jag skulle säga att du behöver fyra högar åtminstone. Putssand, 0-4 för bruk och betong, 4-16 och 16-64 för betong. Gränserna är inte heliga. Mycket hänger på vad du skall använda det till.

H
J justusandersson skrev:
Mina betongkunskaper ligger tillbaka i tiden, så en viss reservation för minnesförluster måste jag göra.

Jag tror inte att du kan klara dig på två högar, i varje fall inte med någon kvalitet på slutresultatet. För betong behöver du dels sand, dels makadam. För putsbruk behöver du en finkornig sand. Betongens hållfasthet ökar när man använder så lite vatten som möjligt i förhållande till cementen. I praktiken betyder det mycket och grov makadam, helst upp till 64 mm. Proportionerna mellan de olika fraktionerna är också viktig. Jag skulle säga att du behöver fyra högar åtminstone. Putssand, 0-4 för bruk och betong, 4-16 och 16-64 för betong. Gränserna är inte heliga. Mycket hänger på vad du skall använda det till.
nä de känns overkill med 64mm över 27mm använder man i princip aldrig.
Kan man ju knappt armera

Som jag skrev, mina kunskaper är lite gamla. Men för de högsta hållfasthetskraven, t.ex. i fundament, krävs väldigt grov ballast. Men det är klart, allt över 16 är jobbigt att hantera manuellt. Min avsikt var främst att formulera en princip, för hög hållfasthet behövs mycket grovt material. Dessutom ju fler högar, desto lättare är det att balansera de olika fraktionerna.

J justusandersson skrev:
Jag skulle säga att du behöver fyra högar åtminstone. Putssand, 0-4 för bruk och betong, 4-16 och 16-64 för betong. Gränserna är inte heliga. Mycket hänger på vad du skall använda det till.
Är putssand och 0-4 två olika? Det måste det vara, annars räknar jag inga fyra högar :)
Vad är då putssand för något?
Ja, jag antydde ju vad jag skulle använda det till. Plintar till plank, liten platta till utedelen värmepumpen, murbruk till mura innerväggar i leca.

Vi kan skita i putsbruket för närvarande.

Så, murbruk för leca och betong för plintar + en platta på max 2 kvm.

Sand 0-4
Makadam 16-24

Hur låter det?

Plintarna armeras ju inte och plattan är ju inte så stor, men man kanske slänger ner några 8mm armering i den.

H hul skrev:
hej

nä 8-16 låter bra men måste mycket mer info för att svara exakt.

beroende hur du armerar så avgör de dmax alltså största stenstorlek. Stenen måste ju kunna gå fritt förbi all armering.

sen vill du ha så stor dmax som möjligt för att minska krympsprickor samt öka hållfastheten på betongen
dmax = max dimension?

Vad är det för ytterligare information jag bör bifoga?

Tacksam för all hjälp :D
Jag är ju egentligen en träkille :)

Bästa svaret

Till normalt putsbruk är 0-4 för grovt. Däremot räcker det för murbruk. En tumregel är att största fraktionen är högst 1/3-del av fogbredden. Skall du bara gjuta plintar för staketstolpar räcker det med 8-16. Det är ju inga hållf krav på det. Så ska du bara mura och gjuta lite enkelt utan större krav, så föreslår jag en hög 0-4 och en hög 8-16.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Finns det någon nackdel med att gå upp en grovlek på makadam förutom att det är jobbigare att hantera?

S
Jag har haft mursand, tror den är sorterad 0-3, gjutgrus 0-8 och makadam 8-11 eller 8-16 hemma för att klara både murning, putsning och gjutning. Men jag har det bra, pratar lite snällt med byns åkare så är det bara att hämta ett bilsläp med det som behövs för stunden.

Mursanden och gjutgruset är inte utbytbara. De beter sig helt olika när man blandar betong. Kanske skiljer sig detta från leverantör till leverantör, men när jag försökt blanda betong på mursand har det inte blivit något bra. Det är som om de lite större runda stenarna i gjutgruset behövs för att få betongen att flyta, utan att man behöver ha i abnorma mängder vatten och cement. Inte blir det bättre av att vanlig makadam är väldigt vass. Vad jag hört så använder betongstationerna en blandning av makadam och naturgrus som ballast.

Förmodligen är grövre ballast bättre, men redan 8-16 är inget rolig att handskotta.

Ska jag mura eller putsa mycket så föredrar jag sand i hög framför färdigblandat vilken dag som helst. Så skönt att slippa stå i dammet och tömma säckar. För småjobb, reparationer och liknande så är färdigblandat bättre.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.