Hej!

Bygger mig ett fritidshus och har påbörjat isolering och diffusionsspärr i taket (av praktiska själ börjar jag med taket).
Väggarna kommer som nästa steg och jag undrar hur man normalt löser övergången av diffspärr i väggarna till badrummets tätskikt?

I bifogad bild så kommer diffspärren på det RÖDA 45mm in i ytterväggen och slutar vid badrummet där färgen övergår till BLÅ.
I badrummsväggen ska det ju inte vara dubbla tätskikt, men hur löser man övergången bra så att det blir tätt?
Ska jag dra in diffspärren en bit in i badrummets vägg eller hur gör man normalt?

Med vänlig hälsning, Claes

• Ritning över fritidshus med markerade områden för isolering och diffspärr (röd) och badrumstätskikt (blå).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
C claes_g84 skrev:
Hej!

Bygger mig ett fritidshus och har påbörjat isolering och diffusionsspärr i taket (av praktiska själ börjar jag med taket).
Väggarna kommer som nästa steg och jag undrar hur man normalt löser övergången av diffspärr i väggarna till badrummets tätskikt?

I bifogad bild så kommer diffspärren på det RÖDA 45mm in i ytterväggen och slutar vid badrummet där färgen övergår till BLÅ.
I badrummsväggen ska det ju inte vara dubbla tätskikt, men hur löser man övergången bra så att det blir tätt?
Ska jag dra in diffspärren en bit in i badrummets vägg eller hur gör man normalt?

Med vänlig hälsning, Claes
OM du ska göra de super proffsigt så ska diff. spärren avslutas vid tätskiktet och vikas ut på väggen men så gör man i princip aldrig.

lättaste är att sätta ångspärren som vanligt, alltså gå förbi badrummet helt.
Sen bara dra ett snitt med kniven i plasten där badrummet kommer vara.
Sen kan du tejpa mot tätskitet om du vill också.

H hul skrev:
OM du ska göra de super proffsigt så ska diff. spärren avslutas vid tätskiktet och vikas ut på väggen men så gör man i princip aldrig.

lättaste är att sätta ångspärren som vanligt, alltså gå förbi badrummet helt.
Sen bara dra ett snitt med kniven i plasten där badrummet kommer vara.
Sen kan du tejpa mot tätskitet om du vill också.
Tack för input!

Kom ju att tänka på efter att jag skrev inlägget att jag har en KA att ringa vid sånna här tillfällen!
Min KA gav samma svar som dig, antingen går jag förbi innerväggen litegrann där tätskiktet börjar i badrummet eller som du skriver super proffsigt att vika in på väggen mot tätskiktet och tejpa diffspärren mot innerväggen.

Som hemmabyggare gör man lätt sånna här funderingar till lite större problem än vad dom faktiskt är :)

H
Gött då löste det sig, men gör de enkla alternativet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.