Hejsan!

Äntligen ska projektet med köksrenovering rulla igång och jag och frugan är mitt uppe i planeringen av planlösningen! I dagsläget tycker vi att kyl och frys står helt galet placerade, mitt på ena köksväggen! Vi vill istället placera dessa i hörnet för att få en mer enhetlig köksbänk. Problemet är att där vi vill placera kyl och frys är idag diskbänken placerad och avloppet behöver därför flyttas. Det är ingen lång sträcka det behöver flyttas, ca 1 meter.

Grunden är betongplatta (huset byggt -79) så tanken är således att bila upp och flytta avloppet 1 meter. Jag ser mig själv som ganska händig och har tänkt att göra det mesta i köksrenoveringen själv, men att bila upp avlopp är inget jag har erfarenhet av. En del konkreta frågor har jag:

-Valet av verktyg? Det är ingen stor bit som ska bilas upp, räcker det med vinkelslip med diamantklinga för att spåra och sen en borrhammare med mejselfunktion för att bila upp mellan spåren, eller krävs det ett större bilningsverktyg?

-Hur väl måste röret fixeras innan det gjuts igen?

-Liggande 90 graders-krökar har jag läst att man ska undvika, två stycken 45-graders borde funka?

O oStj skrev:
Hejsan!

Äntligen ska projektet med köksrenovering rulla igång och jag och frugan är mitt uppe i planeringen av planlösningen! I dagsläget tycker vi att kyl och frys står helt galet placerade, mitt på ena köksväggen! Vi vill istället placera dessa i hörnet för att få en mer enhetlig köksbänk. Problemet är att där vi vill placera kyl och frys är idag diskbänken placerad och avloppet behöver därför flyttas. Det är ingen lång sträcka det behöver flyttas, ca 1 meter.

Grunden är betongplatta (huset byggt -79) så tanken är således att bila upp och flytta avloppet 1 meter. Jag ser mig själv som ganska händig och har tänkt att göra det mesta i köksrenoveringen själv, men att bila upp avlopp är inget jag har erfarenhet av. En del konkreta frågor har jag:

-Valet av verktyg? Det är ingen stor bit som ska bilas upp, räcker det med vinkelslip med diamantklinga för att spåra och sen en borrhammare med mejselfunktion för att bila upp mellan spåren, eller krävs det ett större bilningsverktyg?

-Hur väl måste röret fixeras innan det gjuts igen?

-Liggande 90 graders-krökar har jag läst att man ska undvika, två stycken 45-graders borde funka?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/

Har du kontrollerat att det inte går att dra avloppet dolt bakom kyl och frys och ev köksbänk? Ett diskbänksavlopp behöver inte vara så brett och det brukar finnas plats. Skall du bila upp måste du göra ett rejält stort hål för att komma åt ordentligt. I så fall lönar det sig alltid att hyra en kraftigare modell hos Cramo eller liknande ställe.

Har bilat en hel del i källaren och bytt avlopp. Hyr en stor maskin, det kommer gå på 20 minuter och kostar inte mycket, skulle inte ens testa med en liten handhållen.

Tog fram min slagborr med bilfunktion (Makita för ~3000:-) och skulle bila med, hämtade stora maskinen efter 3 minuter då det knappt hände något alls. Tog mig 1h att bila ur badrummet i källaren 4kvm, gjorde det igår, men då var de bara att kötta på.

Jag har alltid bilat upp en 10cm extra bredvid avloppet just för att komma åt bra men även så man inte bilar sönder något. Är inte svårt att dra avloppet och fixera själv, men är du minsta osäker kosta på dig en rörmokare, han kommer ju max debitera 30min arvetstid+restid så blir de rätt. Sen är det bara att gjuta.

Tack för alla svaren! Väcker liv i tråden igen för jag funderar lite på att försöka tackla problemet annorlunda!

Huset är byggt -79 och på den tiden la man ju isolering ovanpå betongen. Har läst beskrivningen om huset och fått fram att det är 60mm cellplast på plattan, sedan 16mm golvspån. Det jag funderar på är då om man skulle kunna ta bort golvspånet och cellplasten vid avloppet och kapa avloppet jäms med betongplattan, för att sedan sätta en vinkel direkt. Då får man ju lite extra utrymme, den 8cm höga sockelhöjden under skåpen plus 7 cm genom cellplast och golvspån. Vad tror ni spontant om detta? Då kanske man slipper bila något alls..

Hur tänker du dig att avloppet ska fortsätta när det når betongen?

J justusandersson skrev:
Hur tänker du dig att avloppet ska fortsätta när det når betongen?
Hur menar du?

Tänkte en 90-graders böj där avloppet kommer upp ur betongen sedan 1,5 meter åt vänster med rekommenderad lutning!

Smartline verkar ha kopplingar som man sticker i rören, istället för utvändigt, så man borde kunna kapa avloppet där det kommer upp jäms med betongen va?

Cellplasten har fler funktioner än att isolera. Bl.a. så hindrar den inneluften att nå betongen. Ska du göra som du tänkt är det viktigt att du kan isolera runt och täta till kring röret. Jag vet inte hur det skulle gå till på ett bra sätt och vilket material du skulle kunna använda. Det finns säkert andra som har förslag på detta.

Jag tycker att huvudalternativen är att antingen dra röret ovanför golvet på ett dolt sätt, eller att göra en sväng utomhus.

Ja alternativet annars är kanske om man går in med avloppet i väggen bakom och drar det i väggen?

O oStj skrev:
Ja alternativet annars är kanske om man går in med avloppet i väggen bakom och drar det i väggen?
Det borde vara möjligt. Klart bättre än att bryta upp golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.