Mikael_L
Det här är våra takstolar, och jag behöver nu ta hål för avlopp i det 220x45 bjälklaget.

Visst är det bättre att jag tar hål där röda ringen är, än där blå ringen är?
Teknisk ritning av takstolar med måttangivelser, en röd ring markerar en punkt på en bjälklag och en blå ring en annan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Det här verkar bli en angelägenhet minioner emellan .. ;)

Ja ska jag hålla mig h*2 ifrån upplaget = 440mm så blir det precis på andra sidan stödbenet, såhär:
Teknisk ritning av en byggkonstruktion med dimensioner och stödben markerat i rött vid 440mm från upplaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Böjmomentet i bjälken torde dock fortfarande vara ganska lågt, så långt ifrån mitten av spannet.

Mikael_L
Jag kan ju också nämna att det är ett 75mm rör det gäller här (om jag inte ändrar planerna), så typ ett 80 hål ska klara sig.

Tycker det borde vara bättre med hål enligt första RÖDA markering men har egentligen ingen koll men gäller 2*höjden från upplaget även denna typ av takstol.
Skrev fel färg så ändrar

Redigerat:
Det är ju en väldigt knepig takstol, vilket inte underlättar bedömningen. Jag skulle nog satsa på den första blå ringen, så du får lite avstånd till stödbenets förankring också. Jag tror att det är skjuvspänningar som man är orolig för i träguiden. Sedan skulle du kunna förstärka området kring håltagningen genom att sätta spikplåtar på båda sidor som du har gjort 80 mm hål i på mitten.

Undrar om inte din ursprungliga blå markering är bäst ändå. Med förstärkningar av 18 mm plyfa på bägge sidor om bjälken.

Har du någon konstruktör du kan rådfråga?

Mikael_L
Jag tänkte öht ändå förstärka takstolen inför håltagningen, better be safe than sorry, helt enkelt.
Skruvlimma 12-18mm konstruktionsplywood på var sida, eller något sådant, innan håltagningen.

Men efter vad vi hittills kommit fram till i denna tråd så börjar jag luta åt att ta hålet ca 50 cm bortanför stödbenet, ungefär vid gröna ringen.
Arkitektonisk ritning av en takkonstruktion med dimensioner, en markering med grön ring för föreslagen håltagning.

Den gröna ringen blir nog bra. K-plywood är givetvis lättare att hantera än spikplåt, även om det bygger mer.

Om man lägger en 45*220 med rejält överlapp som limmas spikas bör du kunna ta hål i stort sett vart du vill.

Mikael_L
Hej hej.

Jag håller på med mina hål just nu.

Nu blir de ca 90-100 cm ifrån upplaget, jag tror att jag har lärt mig lite mer numera om denna svåra konst.
Mycket ifrån denna tråd, där bl.a seniorkonsult fick mig att tänka till lite extra och kolla upp lite.
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerdragning-tvaers-bjaelklag.305965

Så nu undviker jag både mitt i spannet (där böjkrafterna är störst) och alldeles nära upplaget där skjuvkrafterna i bjälken är störst.

8 meter bjälklag, mittupplag, ca 4 meter effektiv spännvidd på bägge sidorna.
Hålet ca 1 meter in från ändupplag.

Undrar om jag vågar dra ett 80mm hål mitt i, helt utan extra förstärkning?
Nu håller jag på att skruvlimmar 12mm plywood, men det tar ju sån tid. :)

Vilken var bjälkens höjd?

Mikael_L
45x220 cc600 är bjälklaget. Jag har krysskolvat mitt i spannet, men det tror jag inte är något man kan tillgodoräkna sig något av.

Jag tänker förövrigt inte mig klinker, utan plastmatta. Men kommer ändå gjuta en >13mm kaka flytspackel med nät i, på det skruvlimmade golvgipset för att få rätt fall mot brunnen.

Nej, krysskolvningen har bara effekt på svikten (marginell sådan). Om det är bra virkeskvalitet, tätvuxet, kvistfritt och fibrerna parallella med kanterna, tror jag det går bra att borra mitt i. Det är ju inget hållfasthetsproblem egentligen, eftersom bjälkens yttröghetsmoment påverkas mycket lite av hålet, utan det är risken för sprickbildning som är den största hotet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.