6 716 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Håltagning i takstol, bra ställe?
Vad du skriver betyder att om jag vill förstärka med skruvlimmad plyfa så kan jag i princip lika gärna sätta en 200x200 bit på varje sida om håltagningen, bara för att se till att hela bjälken inte spricker upp längs fiberriktningen i mitten av bjälken ....
Att det i princip inte är någon annan försvagning som är speciellt allvarlig.
Att det i princip inte är någon annan försvagning som är speciellt allvarlig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja i princip, så länge du är på gott avstånd från upplagen. Skälet till att välja plyfa är att det är starkt och inte tar så stor plats.
Återkoppling.
Såhär blev det. Hålen blev inte i mitten av reglarna, utan relativt högt. Men det blir nog bara bättre egentligen, ty sen skruvlimmar jag ju 22mm golvspån som kommer bli en del och bidra till konstruktionen. Så hålen kommer nog rätt nära neutralplanet i alla fall.
Just det, det blir ju sen 12-25mm flytspackel med 2,5mm nät också, på spånet, vilket väl också bidrar till styrkan.
Hörs det att jag haft en del ågren över detta?
Men jag börjar alltmer känna att jag kan sova gott nu.
Jag har skruvlimmat, och pressat med tvingar osv 12mm plyfa pbs. Det är inte konstruktionsplywood!
Och reglarna var lite kupade, vilket gjorde det svårt att få till det perfekt. Det blev kanske inte perfekt.
Men plywooden hjälper förhoppningsvis till lite, förstärker väl både yttröghetsmomentet lite samt hindra spjälkning lite.
Såhär blev det. Hålen blev inte i mitten av reglarna, utan relativt högt. Men det blir nog bara bättre egentligen, ty sen skruvlimmar jag ju 22mm golvspån som kommer bli en del och bidra till konstruktionen. Så hålen kommer nog rätt nära neutralplanet i alla fall.
Just det, det blir ju sen 12-25mm flytspackel med 2,5mm nät också, på spånet, vilket väl också bidrar till styrkan.
Hörs det att jag haft en del ågren över detta?
Jag har skruvlimmat, och pressat med tvingar osv 12mm plyfa pbs. Det är inte konstruktionsplywood!
Och reglarna var lite kupade, vilket gjorde det svårt att få till det perfekt. Det blev kanske inte perfekt.
Men plywooden hjälper förhoppningsvis till lite, förstärker väl både yttröghetsmomentet lite samt hindra spjälkning lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Trevligt med återkoppling i fall som detta! Det ser mycket prydligt ut och kommer säkert att fungera bra. Riktigt påpekande om tybgdpunktsplanet.
Klicka här för att svara