Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har byggt ett bord/dynförvaring till min balkong. Hade inte så höga ambitioner så köpte bara billig råspont och spikade snabbt ihop denna låda.
Nu har jag kommit till locket. Funderar på hur jag ska få ihop det. Vill inte använda någon läkt eller tjockt material under locket då jag behöver var enda centimeter på höjden under för dynorna som preciiiis får plats utan att bordet blir allt för högt.
Att bara limma ihop brädorna till locket antar jag inte skulle göra locket tillräckligt stabilt, eller? Någon som har förslag på lösning?
Nu har jag kommit till locket. Funderar på hur jag ska få ihop det. Vill inte använda någon läkt eller tjockt material under locket då jag behöver var enda centimeter på höjden under för dynorna som preciiiis får plats utan att bordet blir allt för högt.
Att bara limma ihop brädorna till locket antar jag inte skulle göra locket tillräckligt stabilt, eller? Någon som har förslag på lösning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 941 inlägg
Om det håller eller inte beror ju på vad du ska ha ovanpå .. 
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan fräsa in stöd antingen undertill eller längs sidoändarna. Råsponten kommer att krympa på bredden om inte virket är snickeritorrt, det måste du ta med i beräkningen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 941 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Limma ihop dom bara, men gör det under press mellan två släta ytor
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Såga av längden med två brädors bredd och fräs ett spår i ändträet på locket. Lägg två råspontbrädor på tvärsen vars spont passar i spåret. Se till att ha springor mellan brädorna och skruva en skruv in i varje bräda så att träet kan röra på sig med fuktförändringar. Då kommer locka inte kupa sig. Möjligen vrida sig men det beror på ditt materialval.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Klicka här för att svara