Har byggt ett bord/dynförvaring till min balkong. Hade inte så höga ambitioner så köpte bara billig råspont och spikade snabbt ihop denna låda.

Nu har jag kommit till locket. Funderar på hur jag ska få ihop det. Vill inte använda någon läkt eller tjockt material under locket då jag behöver var enda centimeter på höjden under för dynorna som preciiiis får plats utan att bordet blir allt för högt.

Att bara limma ihop brädorna till locket antar jag inte skulle göra locket tillräckligt stabilt, eller? Någon som har förslag på lösning?

Hemmagjord balkonglåda av råspont med ofärdigt lock för dynförvaring utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har du sågat färdigt annars kunde du ha en bit längre plankor och spika de i ett par läkt, höger o vänster så att de hamna utanför lådan.
Limma tror jag inte på alls.

Om det håller eller inte beror ju på vad du ska ha ovanpå .. ;)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det håller eller inte beror ju på vad du ska ha ovanpå .. ;)
Tänkte mer på att jag inte vill att locket böjer sig när jag lyfter det

Du kan fräsa in stöd antingen undertill eller längs sidoändarna. Råsponten kommer att krympa på bredden om inte virket är snickeritorrt, det måste du ta med i beräkningen.

peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Tänkte mer på att jag inte vill att locket böjer sig när jag lyfter det
Hur tjock är råsponten? Jag hade nog provat att limma ...

P
Skruv-limma en tunn plåt på undersidan.

Limma ihop dom bara, men gör det under press mellan två släta ytor

Gör locket i två lager råspont, bygg uppåt? Det ena lagret 90 grader mot det andra såklart... Annars tror jag på Scoutens idé...

S
Såga av längden med två brädors bredd och fräs ett spår i ändträet på locket. Lägg två råspontbrädor på tvärsen vars spont passar i spåret. Se till att ha springor mellan brädorna och skruva en skruv in i varje bräda så att träet kan röra på sig med fuktförändringar. Då kommer locka inte kupa sig. Möjligen vrida sig men det beror på ditt materialval.

Jag gjorde så här istället. Åkte och köpte en längd planhyvlat virke i måttet 21x21. Och ska såga av längden på råsponten på kortsidorna och sätta upp de nyköpta virket där:
Planhyvlat virke som är fastklämt med tvingar vid ändarna av en träkonstruktion under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.