Hej,

Ska ta ner en bärande vägg i blåbetong och behöver hjälp med balk/limträberäkning.

Spännvidden är ca 7,3m mellan ytterväggarna.
Mitt i förlängs väggen från köket och fungerar då som stöd.

Huset är enplansvilla med källare, under bärande väggen finns motsvarande vägg i källaren.

Huset ligger i Stockholm.

Vilken balk/limträ kan jag använda?

Tack på förhand
/Lars

• Enplansvilla med källare i Stockholm, tegelfasad, vita hörn och entrétrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksinteriör med vita skåp, mörkbruna kakelplattor och trägolv som förberedelse för borttagning av bärande vägg.
    Skapa konto
  • Ritning av enplansvilla med markerad bärande blåbetongvägg som ska tas ner.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av hussektion med måttangivelser för bärande vägg och balkberäkning.
    Skapa konto
Det är svårt att veta exakt vad som vilar på den väggen idag då husformen med vinkeln krånglar till det. Om köksväggen som kan vara stöd hamnar exakt på mitten, så rör det sig om en balk i storleken 90x270 mm. Utan mer noggranna uppgifter skulle jag dock inte lita på den uppgiften. Tar du bort en del av hjärtväggen i vinkeldelen kan det finnas en takstol ovanför som tappar sitt mittupplag. Det måste du kontrollera.

Tack för svar.
Svårt att få tag i fler uppgifter då det inte finns fler ritningar att tillgå.
Menar du limträbalk i dimension 90x270?
Vad motsvarar det i så fall i stålbalk?

Att bära upp kallvinden med takstolar på två öppningar med pelare som står på väggen i källaren med spännvidden 360cm, vad kräver det för balk om vi bortser från vinkeldelen av huset och räknar väggen jag tar ner som en yttervägg?

En limträbalk i dimensionen 90x270 motsvarar en stålbalk med ett yttröghetsmoment på minst 914x10^4 mm4, t.ex. en HEA 140.

Om du räknar väggen som en yttervägg så får jag en linjelast på omkring 7,5 kN/m. (Mycket ungefärligt eftersom jag inte har de exakta måtten, men jag har vissa marginaler i stället) En limträbalk med en spännvid på 3,6 m behöver då ha dimensionen 90x270 för att hålla nedböjningen under 1/300 av spännvidden.

Om du kan gå upp på kallvinden till vinkelutbyggnaden och ta ett foto, kanske man kan få en hum om hur det ser ut?

Mörk vind med träbjälkar och cirka en halvmeter isolering på golvet.
Skapa konto

Vind ovanför köket
Mörk vind med synliga takbjälkar och en stor mängd isolering på golvet, vilket döljer underliggande strukturer.
Skapa konto

Vind ovanför vardagsrum + sovrum
Halvmeter isolering på vind med takbjälkar och stödpelare synliga.
Skapa konto
Dimly lit attic with thick layer of insulation and visible wooden beams.
Skapa konto

Inte så lätt att se något, det ligger en halvmeter isolering på vinden.

Om vi räknar att taklutningen är ca 32 grader, skulle jag kunna använda limträbalk 115x225mm ?

140x225 ligger närmare 90x270.

Såhär blev det, HEA-Balk inklädd.

• Inklädd HEA-balk i taket av ett vardagsrum med en unik taklampa och barnvagn i bakgrunden.
    Skapa konto
Alltid trevligt med återkoppling!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.