Hur ska jag göra!?
Bor i ett hus som har "Hade" två uterum bredvid varandra. Har nu rivit väggen mellan dom bägge två. Tanken är att det ska bli ett stort uterum. Nu till problemet.
I bifogad bild ser man öppningen utåt. Där är tanken att vi skall ett glasskjutparti 315x205.
Problemet är att den yttre bärlinan inte klarar det redan befintliga öppningen. Därav stolpen, där var takstolarnna 50mm lägre. Hur skall man göra på enklaste sätt för att bära upp öppningen? Måste även göra öppningen större om partierna ska passa. Höjden på öppningen är ca 2m vilket gör att det inte går att tulla på takhöjden i öppningen.

• Utsikt från ett uterum under renovering med borttagen vägg och exponerad trästomme, planerat för glasparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att placera en balk i höjd med takbjälkarnas överkant. Vad den behöver ha för mått och om det är en lösning i praktiken går inte att svara på utan fler uppgifter. Framför allt altantakets mått, dimensioner på de befintliga bjälkarna och aktuell snözon.

J justusandersson skrev:
Det går att placera en balk i höjd med takbjälkarnas överkant. Vad den behöver ha för mått och om det är en lösning i praktiken går inte att svara på utan fler uppgifter. Framför allt altantakets mått, dimensioner på de befintliga bjälkarna och aktuell snözon.
Altantakets mått är 10x4 meter. Takbjälkarnas som ligger där i dag är 145x45 yttre bärlinan 90x45...

Du tänkte dubblera öppningens bredd alltså, på ett ungefär? Och kan inte höja hela takkonstruktionen heller antar jag? Det gör det ju lite knepigt.

Kan man kanske fälla in hammarbandet i takbjälkarna, så att man tar ur halva takbjälkshöjden, dubblerar (eller mer) höjden på hammarbandet och förstärker det hela med vinkelbeslag eller balkskor.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du tänkte dubblera öppningens bredd alltså, på ett ungefär? Och kan inte höja hela takkonstruktionen heller antar jag? Det gör det ju lite knepigt.

Kan man kanske fälla in hammarbandet i takbjälkarna, så att man tar ur halva takbjälkshöjden, dubblerar (eller mer) höjden på hammarbandet och förstärker det hela med vinkelbeslag eller balkskor.
Funderat på det också.. Mycket jobb frågan är kanske vad en i-balk klarar och bära på 315cm.... Om man byter ut bärlinan ovanför öppningen mot en i-balk på 90.men undra om jag klarar höjden på öppningen ...

Jag har räknat med snözon 2,5, vilket stämmer med stora delar av mellansverige, men är alldeles för mycket för Skåne. Jag utgår från att det skall vara någon form av tak på uterummet. För att klara en öppning på 3,15 meter med dessa förutsättningar behöver du en limträbalk med dimensionerna 90x225 mm. Om 225 mm är för högt kan du gå ner till 180 mm om du går upp till en tjocklek på 165 mm.

J justusandersson skrev:
Jag har räknat med snözon 2,5, vilket stämmer med stora delar av mellansverige, men är alldeles för mycket för Skåne. Jag utgår från att det skall vara någon form av tak på uterummet. För att klara en öppning på 3,15 meter med dessa förutsättningar behöver du en limträbalk med dimensionerna 90x225 mm. Om 225 mm är för högt kan du gå ner till 180 mm om du går upp till en tjocklek på 165 mm.
Taket kommer bestå av råspont och papp.
Vad händer om man sätter en limträbalk längst ut på takbjälkarna? Bär den någonting eller blir det bara en "vindskiva" ?

H Henke28 skrev:
Altantakets mått är 10x4 meter. Takbjälkarnas som ligger där i dag är 145x45 yttre bärlinan 90x45...
Det där taket är redan underdimensionerad som det är!
1/2 m blötsnö på 145x45 , det ser dessutom ut som gran med genomgående grenar/knaggar vilket är stor risk för brott. Timret är inte C24 kvalité eller bättre. Riv ock använd limträ!
Annars är idéen med en med en bärande limträbalk utanför det 200 cm höga glaspartiet kanske en bra ide för att klara takhöjden.

L Leif i Skåne skrev:
Det där taket är redan underdimensionerad som det är!
1/2 m blötsnö på 145x45 , det ser dessutom ut som gran med genomgående grenar/knaggar vilket är stor risk för brott. Timret är inte C24 kvalité eller bättre. Riv ock använd limträ!
Annars är idéen med en med en bärande limträbalk utanför det 200 cm höga glaspartiet kanske en bra ide för att klara takhöjden.
Tycker också att det är väldigt underdimitionerat. Men lat som man är så tänker jag att det har ju hållt sen 70-talet. Och det har ju varit några snörika vintrar sen dess.....eller skjuter man sig i foten....

H Henke28 skrev:
Tycker också att det är väldigt underdimitionerat. Men lat som man är så tänker jag att det har ju hållt sen 70-talet. Och det har ju varit några snörika vintrar sen dess.....eller skjuter man sig i foten....
Min syster/svåger hade ett liknande tak och där knäcktes en bjälke vid en dålig knagg, normalt stämpades bjälkarna på hösten med en underligare och två stolpar, men ett år gömdes det bort.

Om du sätter en limträbalk i framkanten så hänger du upp takbjälkarna på den med beslag. Råsponten skall fortsätta ut över limträbalkens översida också.

45x145 virke c/c 1200 med en längd av 4 meter fungerar ingenstans i Sverige om man skall ta hänsyn till snölaster. Jag anser att man bör göra det, annars hamnar man i situationer där man måste sätta ut stöttor eller skotta snö från taket. Det är heller inte något bra argument vid en försäljning.

Egenhanda gjord med bläckpenna och tumstock :)
Får nog ta mig en rejäl funderare på vad jag ska göra...men det låtar åt att trycka in en järnbalk ovanför öppningen.

• Handritad skiss med måttangivelser gjord med bläckpenna och humoristiska teckningar i hörnen.
    Skapa konto
Jag skulle gärna vilja veta var huset ligger (för att bestämma snözon)?

J justusandersson skrev:
Jag skulle gärna vilja veta var huset ligger (för att bestämma snözon)?
Ligger i Falkenberg-Hallands län.

Falkenberg är bra mht snölaster. Så här tycker jag det bör se ut. Stolpar i limträ 90x90 mm. Främre bärlina i limträ 90x225 mm och takbjälkar i konstruktionsvirke klass C 24 45x220 mm.
3D-modell av trästomme för takkonstruktion med limträstolpar och takbjälkar.
Skapa konto

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.