Har ett altantak som jag har rivit ner och ska göra om då jag behövt byta stolparna pga röta. Har bytt till tryckimpregnerat 90x90mm stolpar men såg efter att jag tog ner den gamla konstruktionen att där takstolarna satt monterad på väggen så är den väldigt "svajig" och osäker konstruktion. Det är en fönstervägg som av någon anledning inte verkar vara förankrad i överkant, vilket gör att den svajar om man stänger altandörren hårt. Jag kommer åtgärda detta när jag byter fönster samt altandörr i framtiden. Men tänkte göra en smidigare lösning på altantaket som gör att jag slipper riva det när jag ska riva den fönsterväggen.
Det jag tänkte var att sätta en limträbalk ovanför fönsterpartiet samt altandörren vilket är ungefär 5.5-5.6meter i bredd. Men vilken tjocklek krävs på stolparna i ytterkant samt tjocklek på limträbalken för att klara av att hålla uppe taket som tidigare. Taket kommer vara av plåt istället för kanalplast, men det är väl för snön man bör räkna på extra då själva taket inte är så tungt.
Bifogar bilder där jag har ritat ut med röd färg var jag tänkt ha limträbalken samt dom 2st 90x90 stolparna som är där nu. Klarar jag mig med 90x90 eller måste det dit något annat?
Stolparna på sidan samt i framkant är naturligtvis inte kapade i rätt längd än
Det jag tänkte var att sätta en limträbalk ovanför fönsterpartiet samt altandörren vilket är ungefär 5.5-5.6meter i bredd. Men vilken tjocklek krävs på stolparna i ytterkant samt tjocklek på limträbalken för att klara av att hålla uppe taket som tidigare. Taket kommer vara av plåt istället för kanalplast, men det är väl för snön man bör räkna på extra då själva taket inte är så tungt.
Bifogar bilder där jag har ritat ut med röd färg var jag tänkt ha limträbalken samt dom 2st 90x90 stolparna som är där nu. Klarar jag mig med 90x90 eller måste det dit något annat?
Stolparna på sidan samt i framkant är naturligtvis inte kapade i rätt längd än
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad har du för djupmått på taket? Är stolparna vanlig tryckimpregnerad fur? I så fall är de hållfasthetsklassade, typ C 14 eller C 24?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Limträbalken behöver vara minst 90x405 mm. Väljer du en tjockare balk kan du istället ta en 140x360 mm. Pelarna som är 95x95 av tryckt virke räcker (fast på gränsen) om de håller lägst klass C 24. C 14 är för dåligt. Helst skulle jag se att du bytte dem till 90x90 limträstolpar. Det är balkens långa spännvidd och de höga värdena på snölast i Gävleborg som ställer till det.
justusandersson du som verkar ha koll. Tänkte först köra tryckimpregnerade reglar i framkant där det finns 3 stolpar ut mot gräsmattan men då dom bara finns i 5.2m och jag behöver ha 5.5m för att kunna ha en hel regel där så tänkte jag även ha en limträbalk i framkant istället för 2 delade tryckimpregnerad
Vad kan jag behöva ha för storlek på den när det finns en mittpelare som inte fanns mot väggen?
Väggen är nu limträpelare 90x90 på vardera sida av fönstren som är förankrad i vägg samt limträbalk 90x405 som är förankrad i pelarna samt vägg.
Skulle man t ex kunna klara sig med 42x180 eller 56x225 där ute? Jag vill helst ha så låg balk som möjligt då jag annars kommer slå i huvudet i den om man ska går ut den vägen.
Vad kan jag behöva ha för storlek på den när det finns en mittpelare som inte fanns mot väggen?
Väggen är nu limträpelare 90x90 på vardera sida av fönstren som är förankrad i vägg samt limträbalk 90x405 som är förankrad i pelarna samt vägg.
Skulle man t ex kunna klara sig med 42x180 eller 56x225 där ute? Jag vill helst ha så låg balk som möjligt då jag annars kommer slå i huvudet i den om man ska går ut den vägen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag föreslår 90x225.
Klicka här för att svara