Behöver en ny sexkantskruv till vår parasollfot - men är osäker på var man kan köpa detta. Biltema har en massa sexkantskruvar, men de benämns M4 - M12. Jag har även kollat på Bauhaus hemsida. Jag är inte så bevandrad i detta område, men på den sexkantskruv jag har står det endast GU 4,8. Den jag söker bör klara av stor belastning och vara för utomhusbruk. Vad skall jag köpa? Tack för hjälpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "sexkantskruv"
Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 941 inlägg
Ja, köp 19533 eller 19534 på biltema (M12 75 mm lång eller M12 100 mm lång, beroende på vad du behöver) om du har nära till dit.
4.8 är sämsta kvaliteten på en bult/skruv. Har en sträckgräns på 320 MPa och Brottgräns på 800 MPa.
Vanligtvis använder man 8.8 bult/skruv som är 640 MPa i sträckgräns och brottgräns på 800 MPa.
4 i början står för 40 procent. Och 8 i slutet stå för 800 MPa.
En 8.8 bult har därmed 80 % av 800 MPa som sträckgräns (dvs 640 MPa)
4.8 är sämsta kvaliteten på en bult/skruv. Har en sträckgräns på 320 MPa och Brottgräns på 800 MPa.
Vanligtvis använder man 8.8 bult/skruv som är 640 MPa i sträckgräns och brottgräns på 800 MPa.
4 i början står för 40 procent. Och 8 i slutet stå för 800 MPa.
En 8.8 bult har därmed 80 % av 800 MPa som sträckgräns (dvs 640 MPa)
Tack för hjälpen! Den jag har verkar väldigt dålig - inte ens rostfri trots att parasollen givetvis är för utomhusbruk. Men 19534 på biltema är rostfri ser jag - men är det en 8,8 bult? Längden på min befintliga är 82 mm i sin helhet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 941 inlägg
Jag tror inte du behöver fundera på hållfastheten på den här skruven ... Den du har uppvisar inga tecken på att vara sliten (på ett sätt som skulle kunna avhjälpas med en starkare skruv), förutom i gängorna ...K kia2 skrev:
Det är gängorna som är paj - förmodligen efter att vinden tagit tag i parasollen och vickat den lite lite fram och tillbaka under lång tid. Kanske inte hjälper med 8,8 bult? Isåfall får jag byta bult varje år istället.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 941 inlägg
Alternativet är en skruv med längre ogängad del, så de krafterna inte tas upp av gängan ...K kia2 skrev:
Nej. Den är A4-70. Vilket överstiger dina krav.
Tack igen!
Byggmax ligger ganska nära mig kom jag på. Där har de bult för utomhusbruk för 100 kr/kg. Vad tror ni om kvalitén? Biltema tar 100 kr för 1 st bult. Stor prisskillnad...
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/bult-mutter-och-bricka/bult-p24820
Byggmax ligger ganska nära mig kom jag på. Där har de bult för utomhusbruk för 100 kr/kg. Vad tror ni om kvalitén? Biltema tar 100 kr för 1 st bult. Stor prisskillnad...
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/bult-mutter-och-bricka/bult-p24820
Allvetare
· Västra götaland
· 10 941 inlägg
Nja, det låter lite i överkant .. Men har du närmast till Byggmax, så handla där .. Tror inte de har rostfria skruvar på lösvikt dock ... Har den gängor är det en skruv också, så har vi sagt det .. Bult är vad skruven heter innan den får gängor ..K kia2 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden