MathiasS skrev:
Men om man kan limma OSBn (och det blir ju uppenbarligen bra) så kan ju inte detta med forminstabiliteten vara ett stort problem. Att limma OSB borde ju då vara ett säkert sätt att få väggar som bågnar?

Jag har kört med OSB överallt, utan att sätta med marginal, och har inte sett några problem med det?
All OSB jag har använt har varit vaxad, så den går nog inte att limma. Finns det ovaxad OSB?

MathiasS skrev:
Men om man kan limma OSBn (och det blir ju uppenbarligen bra) så kan ju inte detta med forminstabiliteten vara ett stort problem. Att limma OSB borde ju då vara ett säkert sätt att få väggar som bågnar?

Jag har kört med OSB överallt, utan att sätta med marginal, och har inte sett några problem med det?
Fösrtår inte riktigt din fråga...eller har det blivit ett "inte" för mycket?
Det är ju inget problem träskivor sån/OSB som bågnar eftersom du har en identisk skiva på andra sidan reglarna som motjusterar. Det är ju innerväggar.

styrman1 skrev:
OSB skivan är inte helt formstabil. den ska monteras medd en viss distans mellan skivorna. 30:- skillnad är inte så mycket tycker jag.
Det skall plyfan också göras om man skall vara petig..

Hmm.. jag tänkte sätta OSB bakom gipset i mitt garage (även i taket). Hur stort avstånd ska det vara mellan skivorna?

Tomas, ledsen att jag "kapade" tråden för egen fråga. Hoppas du får nytta av ett eventuellt svar..

/Micke

• Gilla
Zlatan3k
  • Laddar…
En lamelltjocklek på tumstocken....dvs runt 3 mm

Ursäkta om jag drar upp en "gammal" tråd men jag tycker att ni inte ska generalisera osb.

OSB 2 har en enklare utformning vilket ger större fuktrörelser jämfört med OSB 3. Vet att byggmax kör med osb2.

Mvh Peter

Bob_the_builder Bob_the_builder skrev:
Om det inte är en bärande vägg du ska göra brukar man använda 45x70-virke. Om du har enkelgips på väggen blir ju totalbredden ca 95 mm. Jag har en anteckning om att standardmått är 93, 100, 118 och 147 mm för att kunna laborera med olika reglar och skivbeklädnader.

Hej,

Jag har läst frågan och ditt svar, och jag har en fråga tjoklek av reglarna, jag ska bygga ett rum, väggarna är ej bärande, och jag undrar om det räcker med 28x70 reglar, tror du att det går bra?

Mvh Asheer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.