Hej!

Vårt hus, som är ett Boro-hus från 1989 är byggt på betongplingar (krypgrund) och i direkt anknytning ligger garaget som står på en oisolerad platta.

Nu tänkte jag göra om garaget till boyta för två sovrum och undrar hur jag ska ge mig på det här projektet från ett "golv-perspektiv": Tänkte både på värme(-förluster) men även problem med fukt etc

Huset värms med ett luftburet värmesystem (Bahco) med FTX som jag tänkte förlänga ut till även utbyggnaden, men kommer komplettera med elradiatorer.

Vad beträffar golvet i garaget så är det oisolerad (tror jag) gjuten betongplatta, med en höjdskillnad på c.a. 20-30 cm.Jag har försökt läsa på i diverse trådar på det här forumet men även på andra forum och det här är det jag hade tänkt ge mig på. Kommer det funka tror ni??

- Oisolerad Betong
- (Åldersbeständig plast?)
- Platonmatta
- Cellplast (hård)
- Golv-Spånskivor
- Underlagsfoam
- Klickgolv
- (ventilerade lister???)

Ingen?? Det här forumet brukar ju vara en oändlig källa av ackumulerad kunskap för dylika projekt... :(

ullet
Jag gjorde ungefär så i vårt garage, har funkat ok men är lite kallare än resten av huset, skulle kanske behövt lite tjockare isolering...

1. Platonmatta
2. Cellplastisolering (3,5 cm tror jag, ville inte ha högre golv än så)
4. Stegdämpningsfoam för att undvika knarr
3. Ekparkett
4. Ventilerade lister

ullet ullet skrev:
Jag gjorde ungefär så i vårt garage, har funkat ok men är lite kallare än resten av huset, skulle kanske behövt lite tjockare isolering...

1. Platonmatta
2. Cellplastisolering (3,5 cm tror jag, ville inte ha högre golv än så)
4. Stegdämpningsfoam för att undvika knarr
3. Ekparkett
4. Ventilerade lister
Tack Ullet!
Så du körde golvet direkt på foamen utan spånplattor emellan - var det pga att du inte ville höja golvet mer?
Och så är det ju det här med åldersbeständig plast mellan cellplast och betongen - kanske bara är onödigt eftersom platonmattan är icke-organsik och kanske fyller samma funktion?

Bästa svaret

ullet
Ja, jag la golvet direkt på, ville in höja golver mer men tycker i grund o botten inte att det ska behövas om man väljer ett lite tjockare golv (14 mm parkett i mitt fall, plankgolv hade varit ännu bättre) och rätt klassad cellplast, ska du ha laminat eller nåt annat tunnare golv är det nog bra med spånskivan.

Jag tror inte du behöver plasten, platonmattan är ju åldersbeständig och diffusionstät, borde dessutom bli bättre "ventilation" om du skippar plasten.

Förresten, jag vek upp platonmattan mot väggarna för att det skulle vara fria luftvägar upp till den ventilerade listen, så att säga.

• Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.