jag tänkte regla ner det gamla innertaket 45 mm, bland annat för att dra nya elen där, och det är redan närmare 2,60 i takhöjd. Men som allt annat i det här självbygget är det snett och krokigt. Jag mäter 3 cm skillnad i höjd på olika platser vid en snabbkoll. Förr har det varit ett furutak som mörknat och knappast att nån reagerat över hur snett det varit men nu är det ett kök där och det blir ett ljust undertak.
Jag har satt in 45x45 längs med takbjälkarna (ja furutaket är spikat i takbjälkarna) och ska diagonalt ha 22x95 som spikreglar för nya takskivorna. Jag ska mäta ut lägsta punkten på taket och ha det som referens att utgå från.
Ska jag sen ta bitar av masonit och köra jämna 3-6-9-12....mm avjämning på varje punkt där jag fäster 22x95 i 45x45? Eller rakt från sidan och i våg fästa en till 45x45 jämns med varje 45x45 som är skruvad uppåt i takstolarna? Eller vad ha ni för andra förslag. Jag har aldrig vägt av ett innertak förut och jag blir vansinning över allt som är snett och vint i det här huset.