M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej!
Håller på och lagar upp vår timmerstomme och hittade då denna golvbjälke som uppenbarligen bara ligger på kalkputsen.
Eventuellt så är den även spikad, den stora spiken på bilden skvallrar om det.
Har ni något förslag på åtgärd av detta? Förra ägaren hade bara satt ett par klossar i hålet, vilket ju inte hjälper den här så mycket.
En tanke är ju att försöka ta upp golvet och skruva ihop bjälken med två 45x145 med balkskor i väggen eller något liknande. Man kan ju även hoppas på att den är hel på insidan och kanske skruva fast en bit stock i timret som den kan vila på.
Vill gärna hålla mig så nära den gamla byggtekniken som går och göra så lite åverkan på det gamla som det går.
Håller på och lagar upp vår timmerstomme och hittade då denna golvbjälke som uppenbarligen bara ligger på kalkputsen.
Eventuellt så är den även spikad, den stora spiken på bilden skvallrar om det.
Har ni något förslag på åtgärd av detta? Förra ägaren hade bara satt ett par klossar i hålet, vilket ju inte hjälper den här så mycket.
En tanke är ju att försöka ta upp golvet och skruva ihop bjälken med två 45x145 med balkskor i väggen eller något liknande. Man kan ju även hoppas på att den är hel på insidan och kanske skruva fast en bit stock i timret som den kan vila på.
Vill gärna hålla mig så nära den gamla byggtekniken som går och göra så lite åverkan på det gamla som det går.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det grå som man ser är alltså vassarmerad kalkputs.
Kan man kapa bjälken en bit, ersätta med nytt timmer och skarva enligt denna bild?
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-02-03_Balk1.JPG
Kan man kapa bjälken en bit, ersätta med nytt timmer och skarva enligt denna bild?
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-02-03_Balk1.JPG
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag fortsätter diskutera lite med mig själv 
Det verkar som att det inte är en fritt hängande bjälke och den saknar knutfunktion vad jag kan se, den är alltså bara instucken i ett urtag.
Således borde det inte innebära någon fara för huset att låta det vara som det är och sen ta upp golvet vid lämpligt tillfälle och ta bort det dåliga och skarva in nytt. Eventuellt en dymling ner i underliggande stock också.
Det verkar som att det inte är en fritt hängande bjälke och den saknar knutfunktion vad jag kan se, den är alltså bara instucken i ett urtag.
Således borde det inte innebära någon fara för huset att låta det vara som det är och sen ta upp golvet vid lämpligt tillfälle och ta bort det dåliga och skarva in nytt. Eventuellt en dymling ner i underliggande stock också.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Då har jag äntligen hunnit kolla vidare och det var jag som misstog mig. Bjälken hänger fritt i taket utan stöd.
Någon idé om hur man åtgärdar det och hur kritiskt det kan vara?
Antar att jag egentligen behöver ta upp innertaket för att få reda på det.
Någon idé om hur man åtgärdar det och hur kritiskt det kan vara?
Antar att jag egentligen behöver ta upp innertaket för att få reda på det.
Klicka här för att svara

