Ville öppna upp öppningen till vardagsrummet en aning. Är ca 30cm som jag ville öppna upp den väggen går fram till muren spiskamin. Men när jag började slita ner dörrfoder så ser jag en rätt så grov balk så vågade inte ta fram tigersågen.
Likasom på andra sidan kaminen ville jag ta bort hela väggen som går från vardagsrum till kök. Så rev ner en platsbyggd garderob, sen var det bara masonit fastspikad men helt plötsligt så mitt i väggen så fanns en likadan balk som den jag ville säga bort på andra sidan. Denna väggen är ca 1.6m bred och har då i mitten en balk.
Husetr från 1953 skulle jag tro. En plans med källare
Likasom på andra sidan kaminen ville jag ta bort hela väggen som går från vardagsrum till kök. Så rev ner en platsbyggd garderob, sen var det bara masonit fastspikad men helt plötsligt så mitt i väggen så fanns en likadan balk som den jag ville säga bort på andra sidan. Denna väggen är ca 1.6m bred och har då i mitten en balk.
Husetr från 1953 skulle jag tro. En plans med källare
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Du kan räkna med att väggar som går mitt i huset i rät vinkel mot takstolarna är bärande. Finns det en öppning i en sådan vägg är den avväxlad med en balk ovanför. Stående reglar brukar man kalla för stolpar eller pelare. Med ledning av hur takkonstruktionen är gjord kan man säga att de bärande mellanväggarna får ta hand om en betydande del av taklasterna. För att kunna bedöma lämpliga åtgärder behöver man se en planritning. Även uppgift om var huset finns behövs för att avgöra snözon.
Du kan räkna med att väggar som går mitt i huset i rät vinkel mot takstolarna är bärande. Finns det en öppning i en sådan vägg är den avväxlad med en balk ovanför. Stående reglar brukar man kalla för stolpar eller pelare. Med ledning av hur takkonstruktionen är gjord kan man säga att de bärande mellanväggarna får ta hand om en betydande del av taklasterna. För att kunna bedöma lämpliga åtgärder behöver man se en planritning. Även uppgift om var huset finns behövs för att avgöra snözon.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lindome är snözon 1,5. Det betyder att snölastens värde på marken är ca 150 kg/kvm. I Lindome har jag varit många gånger. Om jag förstår dig rätt vill du göra öppningarna större. Det innebär att de balkar som ligger över öppningarna idag måste göras längre och högre samtidigt som de pelare som balkarna ligger på måste flyttas i sidled. För att du ska kunna gör det på ett säkert sätt måste du frilägga väggöppningarna helt så man kan se vilka dimensioner som används idag. Dessutom behövs en planritning så man kan räkna fram de laster som är aktuella. Sågar du planlöst med en tigersåg finns det en betydande risk att taket kollapsar.
Klicka här för att svara