Byggahus.se
Hej! Vi har en mindre tillbyggnad och har nu rivit väggen mellan tillbyggnaden och originalhuset. I tillbyggnaden (längst bort på bilden) ligger spånskivor 22 mm.

FRÅGA 1:
Nivåskillnaden mellan dessa rum är 36 mm. Hur löser jag detta på bästa sätt?

A) Lägger jag golvspån 22 mm + golvspån 12 mm + två lager 1mm lumppapp?
B) Eller köper jag reglar på Bauhaus som är 34 mm? Och sen två lager 1mm lumppapp? Blir billigare och går snabbare. Upplever dock inte att dessa inte reglar alltid är spikraka? Löser det sig när man skruvar fast dem i golvet?

FRÅGA 2:
Olyckligt nog lutar även tillbyggnaden bort från originalhuset. 8 mm på 130 cm. Hur åtgärdar jag bäst detta? Antar att ytterligare 8 lager lumppapp blir ett alldeles för mjuk underlag?

Det ska stå ett kök utmed ytterväggen (bygger 65 cm av dessa 130 cm).

Jag ska lägga grangolv 28x110 mm i samma riktning som fotot (från ytterväggen mot kameran).
 
  • Renoveringsarbete med nivåskillnad mellan två rum, synliga träbjälkar och spånskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Om det är tillbyggnaden som har lägst golv kan du lägga distanslister av varierande tjocklek. Så blir du av med såväl höjdskillnad som lutning.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om det är tillbyggnaden som har lägst golv kan du lägga distanslister av varierande tjocklek. Så blir du av med såväl höjdskillnad som lutning.
Ja, det är tillbyggnaden som har lägst golv! Menar du reglar i olika tjocklek? Eller är distanslister något annat? :)
 
Staffans2000
Du har redan ett färdigt golv, men det är för lågt, och ditt tilltänkta furugolv tål att läggas på reglar utan ett massivt undergolv!?
Jo. Jag menar reglar uppsågade som distansribbor i olika tjocklekar för att både kompensera för höjdskillnaden och det lutande golvet på samma gång. På så vis gör du två flugor på smällen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.