2 530 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Öppna upp 4,2m i bärande vägg i ett 1 1/2 plans hus
Hej !!
För någon vecka sedan var jag inne och frågade om dimension för limträbalk. Jag fick bra svar från medlem justusandersson och tänkte nu att jag kan få en sak kontrollerad.
Tidigare förutsättning var att öppningen var under 4 m och då fick jag svar på passande balk för öppning 3,8 m = 165x315 och öppning 3,3 m = 115x315. Nu har förutsättningarna ändrats. Öppningen skall vara 4,2 m och då har jag fått ett svar som säger att limträbalken blir 415 på höjden, vilket blir tokigt då man i princip får huka sig inomhus. Som ersättning för limträbalk har jag fått som svar att en IPE 240 balk klarar att lösa problemet. Tacksam om jag kan få detta bekräftat. Gärna av justusandersson
Obbarn
För någon vecka sedan var jag inne och frågade om dimension för limträbalk. Jag fick bra svar från medlem justusandersson och tänkte nu att jag kan få en sak kontrollerad.
Tidigare förutsättning var att öppningen var under 4 m och då fick jag svar på passande balk för öppning 3,8 m = 165x315 och öppning 3,3 m = 115x315. Nu har förutsättningarna ändrats. Öppningen skall vara 4,2 m och då har jag fått ett svar som säger att limträbalken blir 415 på höjden, vilket blir tokigt då man i princip får huka sig inomhus. Som ersättning för limträbalk har jag fått som svar att en IPE 240 balk klarar att lösa problemet. Tacksam om jag kan få detta bekräftat. Gärna av justusandersson
Obbarn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är väldigt smickrande att bli efterfrågad på detta vis! Om lastförutsättningarna är oförändrade och det bara är spännvidden som ökats förslår jag 215x315 i balkdimension för limträ. IPE 240 fungerar också men är ett dyrare alternativ som inte sparar särskilt mycket på höjden. Ska du ha stål är HEA 200 lägre.
Tack för bekräftelsen på det jag fått från annan part. Jag hade föredragit limträ av flera skäl, men 215 blir i bredaste laget med tanke på anslutning till bef. vägg. Klä in stålbalk är inget jag uppskattar, men det får nog bli IPE 240 likaväl. Tack återigen för engagemanget
Obbarn
Obbarn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det är bredden som är problemet är 140x360 ett alternativ.
Klicka här för att svara