jag har kliat mig i huvudet och försökt begripa hur min trappa egentligen är förankrad... men jag är ju varken snickare eller byggnadsingenjör så någon får gärna hjälpa mig... det är en innertrappa med vilplan från -79
Det enda jag tydligt kan se är benet som står emot golvet - sedan ligger vilplanet på en regel som är skruvad i betongytterväggen. Den andra regeln som vilplanet ligger på sitter bara med två skruvar i en gipsvägg (måhända reglar bakom)
Men jag kan inte begripa hur vagnstyckena sitter? Borde inte de vara fästa i bjälklaget på något vis?
Det enda jag tydligt kan se är benet som står emot golvet - sedan ligger vilplanet på en regel som är skruvad i betongytterväggen. Den andra regeln som vilplanet ligger på sitter bara med två skruvar i en gipsvägg (måhända reglar bakom)
Men jag kan inte begripa hur vagnstyckena sitter? Borde inte de vara fästa i bjälklaget på något vis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Egenvikten på din trappa är inte särskilt hög. Den största lasten uppstår när någon går i trappan och det är ju bara korta stunder. Det inre vangstycket (obs stavningen) på den övre delen av trappan är fastskruvat i väggen liksom antagligen två av vilplanets sidor. Resten vilar på den lilla stolpen. Eftersom den är så kort behöver den inte vara så stor i genomskärningsyta. Den har trots allt hållit i 40 år. Det yttre vangstycket på den övre delen av trappan är dessutom säkert fäst i övervåningens bjälklag på något sätt. Eftersom trappan saknar sättsteg är planstegen förstärkta på undersidan så att svikten i stegen inte ska bli alltför besvärande.
Saint Joseph Spiraltrappa har inga!H Hjulbent skrev:
Men denna är säkert skruvad dolt bakom trappräckets stolpar.
Det intressanta är att det inre övre vangstycket faktiskt inte är skruvat i väggen... det sitter fritt från väggenJ justusandersson skrev:Egenvikten på din trappa är inte särskilt hög. Den största lasten uppstår när någon går i trappan och det är ju bara korta stunder. Det inre vangstycket (obs stavningen) på den övre delen av trappan är fastskruvat i väggen liksom antagligen två av vilplanets sidor. Resten vilar på den lilla stolpen. Eftersom den är så kort behöver den inte vara så stor i genomskärningsyta. Den har trots allt hållit i 40 år. Det yttre vangstycket på den övre delen av trappan är dessutom säkert fäst i övervåningens bjälklag på något sätt. Eftersom trappan saknar sättsteg är planstegen förstärkta på undersidan så att svikten i stegen inte ska bli alltför besvärande.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Så länge som vilplanet är ordentligt förankrat har det ingen större betydelse att det inre vangstycket är fritt. Det fiffiga med lutande vangstycken är ju att bara en begränsad del av den last som en gående utgör påverkar vangstycket. (70 % vid 45 ° lutning) Det vertikala lasten som påverkar upplagen blir dock oförändrad.
Klicka här för att svara