Läst lite om problemet med rivande av bärande vägg. Medlem Justusandersson känns som en som kan ge svar på min fråga.
Huset byggt 1975 och står på betongplatta, där den är förstärkt i mitten enligt ritning. Huset är 9 x 12 m. Väggen är mitt i huset. Som sagt läst några inlägg och där funnit att en limträbalk på 115x270 skulle klara belastningen för en öppning på 3,8m. Exemplet jag läste gällde en 6m balk som delades upp i 2 delar, 2,2 resp. 3,8m och bars upp av 3st stolpar. Då detta är en balk med 2 stolpar kanske dimensionen behöver ökas till 115x300
Tacksam för kommentar
Obbarn
Huset byggt 1975 och står på betongplatta, där den är förstärkt i mitten enligt ritning. Huset är 9 x 12 m. Väggen är mitt i huset. Som sagt läst några inlägg och där funnit att en limträbalk på 115x270 skulle klara belastningen för en öppning på 3,8m. Exemplet jag läste gällde en 6m balk som delades upp i 2 delar, 2,2 resp. 3,8m och bars upp av 3st stolpar. Då detta är en balk med 2 stolpar kanske dimensionen behöver ökas till 115x300
Tacksam för kommentar
Obbarn
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Bifoga gärna ritningarna så underlättar det att ge råd 

Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det är nog risk att dimensionen måste ökas betydligt mera. Det blir stor skillnad på en balk som bara vilar på ändpunkterna. När balken fortsätter över en ny öppning, så hjälper lasten från den delen till att "väga upp" över den andra öppningen.
Men det är inte bara spännvidden som spelar in, den som skall kunna svara på det här (och jag kan inte), behöver veta mera. Ex. hur ser takstolarna ut, för de ned någon kraft mot den här väggen.
Men det är inte bara spännvidden som spelar in, den som skall kunna svara på det här (och jag kan inte), behöver veta mera. Ex. hur ser takstolarna ut, för de ned någon kraft mot den här väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är som @hempularen skriver att man behöver se en sektion för att kunna avgöra om väggen också måste ta upp taklaster. Även uppgift om snözon (dvs var huset ligger) kan då vara viktig. Om man bortser från förekomsten av taklaster är 115x270 ändå för klen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En sektion är en slarvig benämning på en sektionsritning som du publicerade i inlägg #5. Om du vill ha en öppning kring 3,8 meter och en balkhöjd runt 300 mm bör du gå upp i bredd till 165x315. Om du minskar öppningen till 3,3 meter går det bra med 115x315.
Tusen tack för svaret !!!!!!!!
Fick tag I en konstruktör i eftm., och han menade att den takstolskonstruktionen inte belastar hjärtväggen så mycket. Huvudsaklig belastning är egenvikten av rambalken inkl. materialet som klär in balken + övrig inredning på övervåningen.
Ditt svar + ovanstående känns tryggt. Skall försöka få ner öppningen till max 3,5m för att få lite marginal
Återigen stort tack !!!!!!!!!
Obbarn
Fick tag I en konstruktör i eftm., och han menade att den takstolskonstruktionen inte belastar hjärtväggen så mycket. Huvudsaklig belastning är egenvikten av rambalken inkl. materialet som klär in balken + övrig inredning på övervåningen.
Ditt svar + ovanstående känns tryggt. Skall försöka få ner öppningen till max 3,5m för att få lite marginal
Återigen stort tack !!!!!!!!!
Obbarn
Klicka här för att svara