1 443 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fräsa masonite?
Jag ska lägga en masonite på denna bänkyta och funderar på hur jag bäst kapar den till rätt mått.
Spånskivorna är kapade med skena och sänksåg och det blir exakt. Jag skulle kunna göra samma sak med masoniten, men jag saknar just nu yta att hantera den flimsiga masoniten på.... Funderar därför på om det funkar att grovkapa masoniten, fixera den i på plats på spånskivan och sedan använda fräsen med kopieringsstålet?
Framkant på bänken ska ha en list och därför vill jag att kanten även på masoniten är skarp och rak.

Spånskivorna är kapade med skena och sänksåg och det blir exakt. Jag skulle kunna göra samma sak med masoniten, men jag saknar just nu yta att hantera den flimsiga masoniten på.... Funderar därför på om det funkar att grovkapa masoniten, fixera den i på plats på spånskivan och sedan använda fräsen med kopieringsstålet?
Framkant på bänken ska ha en list och därför vill jag att kanten även på masoniten är skarp och rak.

Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Om du limmar den ordentligt efter hela framkanten så går det nog bra att finslipa/fräsa kanten sen. Ligger den bara löst så kanske det börjar smula sig och krångla?
Masoniten ska vara en "offer-yta" som jag lätt kan byta ut, så jag tänkte nagla fast den med t-dyckert - men, point taken, även om den inte är limmad så ska den ju sitta fast för att det ska gå smidigt att fräsa.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det gick inte att fräsa direkt och få en skarp kant på masoniten. Det går om man lägger en tunn skiva ovanpå som man också fräser lite av, men det blev bökigare än att rigga ett bord och ta sänksågen och skenan igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden