7 413 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Kan man sockra betongen?
Ska gjuta ett golv i källaren, ca 7m^2 så ca 700 liter betong. Det är ju lite väl lite för att ta hit en bil med pump, även om det har varit väldigt smidigt på dom lite större golvet jag redan gjort. Funderar på att hyra en större blandare och försöka blanda själv, men hade gärna haft lite längre tid på mig för att blanda och lägga ut betongen så att det inte blir så stressigt att man knäcker ryggen. Retarder hade ju vart fint, men jag har aldrig hört någon som "skvätter i" retarder i mindre blandningar och vet inte heller hur lätt det blir att få tag på en liten skvätt som räcker till 700 liter. Har sett lite olika bud om det här med retarder dock, en del säger att det bara är en sockerblandning och andra säger att riktig retarder är betydligt mer avancerad är så (verkar ju rimligt...). Min fråga är dock, om jag inte har krav på att betongen måste börja brinna inom en viss tid kan jag då få till en bra kompromiss genom att helt enkelt blanda i någon deciliter socker per sats (anta att en sats är 50-70liter eller så)? Golvet ska flytspacklas senare, så det är inte aktuellt med någon glättningsmaskin. Antagligen skurar jag det för hand när det blivit så pass att man kan lägga ut en skiva och gå på det.
Det funkar. Betongexperten och betongpumparen "Tyresö" som tyvärr inte längre är aktiv på forumet redogör för det här
http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/160899-gjutning-och-kyla.html
http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/160899-gjutning-och-kyla.html
Ja det känns ju nästan som ett sånt där tveksamt garagetips.jeppeknaster skrev:
Men trots allt, då tipset kom från "tyresö" så tror jag nog att jag litar på sanningshalten, ty han är ju verkligen kunnig på betong.
edit: Att tyresö blev bannad berodde inte på minsta vis på dålig kunskap eller dåliga råd.
Om jag fattat det rätt var det för smygreklam för sig själv, försök som upprepades ...
Redigerat:
Hej,
Jo, jag hade läst tråden där "Tyresö" säger att det funkar innan jag frågade, men sen finns det andra som jobbar med betong som inte verkar tycka det är så lätt att få till. Här tex:
http://betong.se/2010/04/vad-hander-om-man-haller-vanligt-socker-respektive-salt-i-betong/
Vad som vore intressant var att höra någon som har provat detta i praktiken? Det Martin Hansson (F&U chef på Sika för betongtillsatser) svarar ovan är att effekten av vanligt socker som retarder är svår att styra. Så vad händer om det blir för stark reaktion?
Jo, jag hade läst tråden där "Tyresö" säger att det funkar innan jag frågade, men sen finns det andra som jobbar med betong som inte verkar tycka det är så lätt att få till. Här tex:
http://betong.se/2010/04/vad-hander-om-man-haller-vanligt-socker-respektive-salt-i-betong/
Vad som vore intressant var att höra någon som har provat detta i praktiken? Det Martin Hansson (F&U chef på Sika för betongtillsatser) svarar ovan är att effekten av vanligt socker som retarder är svår att styra. Så vad händer om det blir för stark reaktion?
Fast han är ju dock inne på att socker fungerar som retarder, bara att effekten är lite svårreglerad. Så har man inga större problem med att leva i lite osäkerhet om det ger 3 eller 15 timmar extra så kan man väl lägga i den där matskeden socker per 100 liter betong som tyresö föreslår, kan jag tänka.d_nilsson skrev:Hej,
[länk]
Danskar lär under kriget ha saboterat tyska betongkonstruktioner genom att lägga i socker vid betongens tillblandning och därmed försämrat betongens hållfasthet. Några sockerbitar på kanske ett par hundra kg betong lär ha räckt. Humus, dvs jord och biologiskt material, försämrar också den färdiga betongens kvalitet. Socker i betongen är alltså inte att rekommendera.D d_nilsson skrev:Ska gjuta ett golv i källaren, ca 7m^2 så ca 700 liter betong. Det är ju lite väl lite för att ta hit en bil med pump, även om det har varit väldigt smidigt på dom lite större golvet jag redan gjort. Funderar på att hyra en större blandare och försöka blanda själv, men hade gärna haft lite längre tid på mig för att blanda och lägga ut betongen så att det inte blir så stressigt att man knäcker ryggen. Retarder hade ju vart fint, men jag har aldrig hört någon som "skvätter i" retarder i mindre blandningar och vet inte heller hur lätt det blir att få tag på en liten skvätt som räcker till 700 liter. Har sett lite olika bud om det här med retarder dock, en del säger att det bara är en sockerblandning och andra säger att riktig retarder är betydligt mer avancerad är så (verkar ju rimligt...). Min fråga är dock, om jag inte har krav på att betongen måste börja brinna inom en viss tid kan jag då få till en bra kompromiss genom att helt enkelt blanda i någon deciliter socker per sats (anta att en sats är 50-70liter eller så)? .
Klicka här för att svara