Tjäna

Har fått ett rivningslov/föreläggande på min komplimentsbyggnad. I dag är den 60kvm och den får endast vara 50kvm. Huset är en gammal Västkuststuga från sent 50tal. Det jag tänkt köra är att flytta in ena gavelväggen 2m vilket ska bli 10kvm. Min fundering är dock. Jag kanske har en övertro på mig själv men jag tror att med en del envishet (har mycket av den varan) så borde man på något j-a vis kunna flytta hela väggen i en eller kanske två sektioner. Lossa på allt som behöver lossas, förbereda anslutande väggar och sedan bara knuffa dit den :D

Det är väl en konventionellt byggd regelstomme med takstolar på c/c 1200 mm? Då ligger det närmast till hands att ta bort två takstolssektioner. Det är långsidesväggarna som är bärande. gavelväggens reglar kan du enkelt flytta in sedan.

J justusandersson skrev:
Det är väl en konventionellt byggd regelstomme med takstolar på c/c 1200 mm? Då ligger det närmast till hands att ta bort två takstolssektioner. Det är långsidesväggarna som är bärande. gavelväggens reglar kan du enkelt flytta in sedan.
Ja precis, som tur är så finns ingen el i väggarna och inte är det byg något mot den på insidan så som t ex kök eller dyl.
Ska bara klura ut hur jag ska gjuta grunden. Ett tag va jag innne på att böra riva innefrån, golv å så för att komma åt att gjuta. Men bästa är kanske att riva det mesta, gjuta och sedan ställa tillbaka gavelväggen.

P Pierre F skrev:
Men bästa är kanske att riva det mesta, gjuta och sedan ställa tillbaka gavelväggen.
Säkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.