Bowser
Detta material har suttit bakom en kamin i en stuga byggt på 70- talet.
Jag gissar på asbest pga användningområdet samt fiberna som syns om man tittar på knäckta kanterna.
Inte jag som rivit ner detta utan ska bara hjälpa till att ta reda på skräpet.
Vad tror ni andra?

Edit: själva plattan är som en cementskiva.

• Närbild av en grå cementskiva med fibermaterial tros vara asbest, knäckt kant synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kant av misstänkt asbestcementskiva med synliga fibrer, från 70-talsstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är ju inte otänkbart. Hantera det som om det innehåller asbest eller skicka på analys för säkerhet.

Bästa svaret

Hög risk att det är asbest.
Ett par extra tips utöver det vanliga med munskydd etc:
Att blöta ner det innan du hanterar det binder dammet tillfälligt. Använd inte dammsugare. Våttorka hela rummet.
Och noja inte i onödan.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Bowser
Det ligger utomhus och under en press och är blött som tusan. Är inte orolig för asbesten som så, men nu vart det bra mkt krångligare att ta hand om skräpet:confused:.

Bowser Bowser skrev:
Det ligger utomhus och under en press och är blött som tusan. Är inte orolig för asbesten som så, men nu vart det bra mkt krångligare att ta hand om skräpet:confused:.
Kolla med återvinningen i din kommun, i vår kommun får du lämna det på tippen gratis som privatperson

• Gilla
Bowser
  • Laddar…
Det är gratis att slänga i vår kommun också, samt andra kommuner jag haft att göra med. Så det är nog relativt vanligt att det är så.

Kolla upp det, behöver ju inte innebära problem.

• Gilla
Bowser
  • Laddar…
Staffans2000
Eller bryt den i mindre bitar och gräv ner den.

• Gilla
Bowser
  • Laddar…
Bowser
Ja där ser man!!
Det va gratis att dumpa av den på återvinningen här i Norrtälje!
I min kommun va jag tvungen att packa ihop allt i plastpåsar och försegla med tejp, möta upp en grävmaskin som satt i sin hytt med ansiktsmask, lägga påsen i hans skopa som han sen körde iväg och dumpa i ett hål och grävde över.

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.