Byggahus.se

Asbest?

1. Bowser
    Medlem Nivå 6
    Detta material har suttit bakom en kamin i en stuga byggt på 70- talet.
    Jag gissar på asbest pga användningområdet samt fiberna som syns om man tittar på knäckta kanterna.
    Inte jag som rivit ner detta utan ska bara hjälpa till att ta reda på skräpet.
    Vad tror ni andra?

Edit: själva plattan är som en cementskiva.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ja, det är ju inte otänkbart. Hantera det som om det innehåller asbest eller skicka på analys för säkerhet.

3. Bästa svaret

Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Hög risk att det är asbest.
    Ett par extra tips utöver det vanliga med munskydd etc:
    Att blöta ner det innan du hanterar det binder dammet tillfälligt. Använd inte dammsugare. Våttorka hela rummet.
    Och noja inte i onödan.

• Laddar…
  4. Bowser
    Medlem Nivå 6
    Det ligger utomhus och under en press och är blött som tusan. Är inte orolig för asbesten som så, men nu vart det bra mkt krångligare att ta hand om skräpet:confused:.

5. Huggabuggaa
    Medlem Nivå 5
    Kolla med återvinningen i din kommun, i vår kommun får du lämna det på tippen gratis som privatperson

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 11
    Det är gratis att slänga i vår kommun också, samt andra kommuner jag haft att göra med. Så det är nog relativt vanligt att det är så.

Kolla upp det, behöver ju inte innebära problem.

• Laddar…
  7. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Eller bryt den i mindre bitar och gräv ner den.

• Laddar…
  8. Bowser
    Medlem Nivå 6
    Ja där ser man!!
    Det va gratis att dumpa av den på återvinningen här i Norrtälje!
    I min kommun va jag tvungen att packa ihop allt i plastpåsar och försegla med tejp, möta upp en grävmaskin som satt i sin hytt med ansiktsmask, lägga påsen i hans skopa som han sen körde iväg och dumpa i ett hål och grävde över.

• Laddar…