Vi renoverar ett sommarhus. Ett badrum blir garderob. Golvbrunnen är borta. På detta ska vi bara hälla ut lite flyttspackel...

Det är ca 22 mm fastlimmat golvspånskiva...
Tänker INTE hugga upp det.

Frågan är hur karmen skaska monteras.
Att dörren ska öppnas ut är klart.

Ett tunnt laminatgolv ska läggas in överallt.
Ska karmen monteras efter att golvet lagts? Ner till den lägsta nivån?

Den lilla biten under karmen kan vi såga och hugga bort...

Vad tycker ni?

Renoveringsarbete i ett rum med synliga trästommar och golvspånskiva, nivåbubbla och blå kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Ser inte vilken fördel det är att montera karmen efter att golvet är lagt. Jag skulle föredra att räkna ut slutgiltiga golvnivån sedan sätta fast karm och tröskeln innan golvet är lagt. Laminatgolv ska helst inte ligga under tröskeln.

När man bygger nytt så lägger vi golvet först sen ställer vi kramen på. Golvet ska gå in under karmen om det ska bli snyggt.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
L
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
När man bygger nytt så lägger vi golvet först sen ställer vi kramen på. Golvet ska gå in under karmen om det ska bli snyggt.
Jag misstänkte självklart att de finns de som förespråkar denna variant. Själv är jag faktiskt lite skeptisk eftersom:
1) Tröskeln kan skapa tryck som gör att golvet sitter i spänn, vilket leder till onödigt golvknarr.
2) Golvet blir något svårare att byta ut i ett rum om en tröskel står golvet.
Även om man är utan tröskel kan det vara bra att ha en fog för att minska spänningar i golvet mellan två rum.
Men förklara gärna hur det estetiska överrider ovanstående aspekter, eller alternativa lösningar.

lärjungen
Men om ni monterar innan golvet lagts kommer ni behöva någon form av list för att täcka springan. Kanske inte det värsta problemet, men en smaksak. Och inte alltid så snyggt enligt mig.

Sen gäller det också att dörrbladet inte hamnar för långt ned så att den skrapar i golvet om ni monterar karmen först.

Jag har testat båda varianterna. Det ser åt hel...e ut om man lägger golvet efter att karmen lagts. Akryl eller silikon i golvfärg måste gömma springorna. Det blir att par nämligen.

Frågan gäller höjden. Jag tror jag sågar ut och tar upp den lilla biten under karmen och dörren...

L
Ja höjden är svår att misslyckas med om man tar en laminat del under tröskel för att få karmen på rätt höjd. Det där med springor beror ju på hur noggrant jobbet görs, en liten sträng mjukfog nära tröskel skulle jag föredra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.