Jag skall sätta upp ett IKEA kök och då använder man ju en upphängningsskena som skall skruvas på var 30:de cm. En del av väggen har träreglar (med gips) så det är inga problem men en större del skall fästas i murstocken som är tegel med 2 cm. puts.
Är det nylonplugg som gäller? Vilken dimension? Fästbleckens hål tillåter 6 mm men hur långa bör jag ha? Och vad gör jag om skenan hamnar i en skarv? (Går inte att flytta i höjdled).
Och vilken dimension till träreglarna?

Jag har borrat, pluggat och skruvat typ hyllkonsoller, platt-TV och karmskruv innan så jag är ingen amatör men när det gäller sånt här vill jag vara säker på att det inte ramlar ner.

Om du får in pluggen i teglet, så kommer det att sitta som berg. Även i murbruket mellan stenarna.

Jag hjälpte min son med ett lite Ikea kök i hans lägenhet. Där var de porösa 40 tals väggarna hopplösa att plugga i. pluggen började bara snurra i hålet oavsett vad jag gjorde.

Lösningen blev ankarmassa. Borra hål, tryck in massan tryck in en bit gängad stång i hålet, och några minuter senare kan man skruva upp skenan (fast jag väntade till nästa dag, vågade inte lita på härdningstiderna). Skillnaden blev bara att det blev muttrar istället för skruvskallar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.