Mikael_L
Och vad används den till?

Jag snubblade över en låda med sådana här på ett bygge. Vet inte vilken yrkesgrupp som använde den, eller till vad. Men jag är nyfiken på vad det är till för.

• Metallspik med slätt skaft och försänkt huvud på en vit bakgrund, vanlig inom bygg och snickeri.
Egentligen vet jag inte men jag kan tänka mig att det är till temporära byggen som ska rivas, tex formar.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…

Bästa svaret

Spik med dubbelhuvud används tillfälliga konstruktioner. T ex gjutformar, snedsträvor etc. Man slår in spiken till första huvet och drar sedan lätt ut spiken med det andra huvet.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Dom används även för att fästa tex avlopp och liknande i valvbord. Dom av av aluminium (kanske finns stål med) och går väldigt enkelt att slå av spetsen som sticker ner från betongen när bordet är flyttat.

Redigerat:
Staffans2000
Den använder man när man lätt vill kunna dra ur spiken igen. Till exempel vid gjutformsspikning. Själv kallar jag den "formspik".

Rickard. Rickard.ag skrev:
Dom används även för att fästa tex avlopp och liknande i valvbord. Dom är av aluminium (kanske finns stål med) och går väldigt enkelt att slå av spetsen som sticker ner från betongen när bordet är flyttat.
Den på bilden och övriga som används till temporära konstruktioner är alltid av stål. Kolstål tror jag t.o.m. om man ska vara noga.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
dubbelhuvade spik användes en hel del på 60-70 talet till bandjärn som man spände ihop väggformar med för att det skulle vara lättare att riva formarna efter gjutning
t

richardtenggren
Tycker man brukar se dessa på amerikanska/brittiska byggprogram, har tänkt att de skulle vara riktigt smidiga till temporära infästningar, men aldrig sett i butik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.