Hej,

Jag ska till helgen sätta upp en panelvägg från Moelven som vi fastnat för.

Panelbrädorna i sig är 3,6m och rummet är 3,7m. Det blir alltså 10cm kvar som jag behöver fylla på med på nästa bräda. Varpå den brädan kommer vara 3,5m och så kommer jag få ett diagonalt mönster i den högra sidan av väggen.

Jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga för att göra detta så det blir snyggt, hur hade ni gjort?

Sen undrar jag också kring reglingen av väggen där det tidigare varit en dörr så jag kan inte följa cc 600 just där. Ska jag skita i cc600 över det partiet (blir väl 1000mm där emellan) eller ska jag sätta upp en regel som jag fäster i regel på galv och tak och kanske även med "mollyplugg"?

Tack på förhand
//Niklas

Hmm, har inte koll på just den panelen, men precis som med golv-läggning så brukar det inte se så bra ut med en liten snutt.
Själv hade jag kapat en första bräda nånstans på mitten eller höftad längd, börjat med den och sedan kört vidare med fallande längder. (Sedan kapat och skapat större delar nästa gång du börjar få något som är under 30-40cm kvar till väggen, eller vad som kan anses vara estetiskt. Detsamma om du märker att det riskerar att bli ett distinkt mönster i skarvarna.)

Har du tänkt att låta dörrhålet vara kvar öppet? (bara med panel över?)

Tack. Låter ju helt klart rimligt att inte ha för små bitar. Jag är inne på det du skriver men tror snålheten i mig talar ibland. Det finns not och fjäder även på kortsidorna för passning och sågar man dessa så blir dom sedan endast användbara som slutbitar (om det blir ett problem vet jag inte :-) )

Dörren är sedan länge (förra ägaren) igensatt med gips på båda sidor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.