Hej
Rivet det gamla höloftet i ladugården och nu har jag tänkt bygga ett nytt, vill kunna använda det till att förvara saker men även för framtida kräftskivor m.m…
Måtten är 11,3*7,3 (innermått) på den delen jag tänkt börja med. Tänkt bjälklag 45x195 cc400 eller 45x220 cc 60. Med en bärlina i mitten, har tillgång till galvad I balk eller kallas HEA kanske? som har måtten 18*18cm.
Frågan är vad jag måste ha för dimension på bärlinan? om det räcker med 18*18cm
Funderar även på om det är bättre att man skulle ha 2st bärlinor istället då skulle jag kunna gå ner till 45*170 i bjälklaget. Då spannet mellan bärlinorna blir 2,43cm. men vad krävs för bärlinor då tro? Men vill ju helst ha så lite stolpar som möjligt.
På bjälklaget blir det egensågat hyvlat och spontat 34*120-195 grangolv.
Någon som har en ide och kan hjälpa mig?
Mvh
Johan
Rivet det gamla höloftet i ladugården och nu har jag tänkt bygga ett nytt, vill kunna använda det till att förvara saker men även för framtida kräftskivor m.m…
Måtten är 11,3*7,3 (innermått) på den delen jag tänkt börja med. Tänkt bjälklag 45x195 cc400 eller 45x220 cc 60. Med en bärlina i mitten, har tillgång till galvad I balk eller kallas HEA kanske? som har måtten 18*18cm.
Frågan är vad jag måste ha för dimension på bärlinan? om det räcker med 18*18cm
Funderar även på om det är bättre att man skulle ha 2st bärlinor istället då skulle jag kunna gå ner till 45*170 i bjälklaget. Då spannet mellan bärlinorna blir 2,43cm. men vad krävs för bärlinor då tro? Men vill ju helst ha så lite stolpar som möjligt.
På bjälklaget blir det egensågat hyvlat och spontat 34*120-195 grangolv.
Någon som har en ide och kan hjälpa mig?
Mvh
Johan
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur långa är stålbalkarna? Har du några krav på svikt, det kan ju bli gött gung på en kräftskiva?
byggde ett nytt bjälklag till mitt gamla höloft får några år sedan spännvid 4,80m och 45x195 cc60. Ovanpå det 1,5" brädor som golv. Upplever det mycket stadigt och bra. Så om du sätter en extra bärlina på mitten och 45x200 cc60 får du ett bra loft. Nu kommer det garanterat folk som säger motsattsen som minsann hänvisar till dagens byggnormer där bjälklag inte får svikta minsta mm. Men man får ju lära sig att hålla isär gamla ladugårdar och nybyggda boningshus.
Lycka till med kräftskivan!!!
Lycka till med kräftskivan!!!
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Precis, där av frågan angående några krav på svikt. Förövrigt ska man följa normen oavsett om det är ett loft i ett stall eller en villa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sviktnormen är otroligt viktig för upplevelsen av att gå på ett bjälklag. Den bör man följa för sin egen skull inte för att glädja myndigheterna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har tillgång till egen såg och virke skulle jag föreslå att du sågade upp 50x250 som golvbjälkar. Då räcker det med en bärlina på mitten och du kan ha både kräftskiva och logdans.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Riskerna att svetsa i galvat är inte det nyttigaste för kroppen, men det kanske din kompis har koll på? Totalt blir det alltså 2 skarvar? Dessa bör stumsvetsas eftersom skarvarna sannolikt hamnar på olämpliga ställen. Ett annat alternativ kan vara att skruva ihop balkarna. Man lägger en 5m balk på två pelare och hänger in de andra balkarna på ömse sida av denna balk.
B bossespecial skrev:Riskerna att svetsa i galvat är inte det nyttigaste för kroppen, men det kanske din kompis har koll på? Totalt blir det alltså 2 skarvar? Dessa bör stumsvetsas eftersom skarvarna sannolikt hamnar på olämpliga ställen. Ett annat alternativ kan vara att skruva ihop balkarna. Man lägger en 5m balk på två pelare och hänger in de andra balkarna på ömse sida av denna balk.
Tack för svar, ja de borde han ha koll på, han e ju svetsare och har sett balkarna..
Okey ska fundera på de med att skruva ihop dom, kanske blir smidigare
Klicka här för att svara