Hej,
Hur kan man identifiera asbest? Jag har några bilder från påbörjad renovering och genom att se på bilderna bör man kunna se om det är möjlig asbest?
Hur länge håller det kvar sig i lägenheten? Säg att jag skulle öppna alla fönster i 2 dagar skulle det liksom blåsa ut sedan rengör men ordentligt med våt mopp och våttorkar överallt?
Hur kan man identifiera asbest? Jag har några bilder från påbörjad renovering och genom att se på bilderna bör man kunna se om det är möjlig asbest?
Hur länge håller det kvar sig i lägenheten? Säg att jag skulle öppna alla fönster i 2 dagar skulle det liksom blåsa ut sedan rengör men ordentligt med våt mopp och våttorkar överallt?
Nej, ska inte riva det. Kommer byggas nytt tak dessutom där downlights installeras, så det hamnar över "taket".wildeside skrev:
Kommer göra en stor städning med våt mopp och våttorka hela lägenheten. Vädring, hjälper det mot asbest? Tänker om det frigjorts lite vid rivning av köksskåp.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 607 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 607 inlägg
Vädring hjälper som sagt inte mot damm som lagt sig (dvs ersätter inte våttorkning), men om det finns asbestfibrer i luften just nu så minskar ju koncentrationen snabbare om luftomsättningen ökar. Så öppna balkongdörren på vid gavel och lämna lägenheten en stund ifall du misstänker detta. (Samma sak om man råkar krossa en tänd kvicksilverlampa (lågenergilampa), vilket jag klantigt nog gjort vid två tillfällen.)
Tacksam för alla svar. Det är hantverkarna som sköter renoveringen av lägenheten, jag vistas inte soeciellt mycket. Städning kommer att utföras när renoveringen är klar, öppna alla fönster och verkligen våttorka hela lägenheten. Bör vara lugnt efter det?
Tack för alla svar. Är som sagt väldigt orolig över asbest och liknande, har inte tidigare erfarenhet av äldre byggnader.
Om det fanns asbest i kakelfog eller lim under plastmatta i t.ex. WC är detta också lugnt efter att de slängt allt skräp, om man våttorkar allt?
Om det fanns asbest i kakelfog eller lim under plastmatta i t.ex. WC är detta också lugnt efter att de slängt allt skräp, om man våttorkar allt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Du behöver inte göra nånting annat än att städa normalt av vanliga orsaker. Så länge de inte rör trumman så frigörs inte mer än vad som finns i luften helt naturligt. Asbest är ändå en naturprodukt. Ingenting de uppfunnit som inte finns annars.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Bly, kvicksilver och arsenik är andra "naturprodukter". De är dock inte hälsosamma för det.S Stefan1972 skrev:

