Hej,

Hur kan man identifiera asbest? Jag har några bilder från påbörjad renovering och genom att se på bilderna bör man kunna se om det är möjlig asbest?

Hur länge håller det kvar sig i lägenheten? Säg att jag skulle öppna alla fönster i 2 dagar skulle det liksom blåsa ut sedan rengör men ordentligt med våt mopp och våttorkar överallt?

• Bild på ett hörn av ett renoveringsprojekt där man ser röruttag och avskalade väggytor med misstänkt asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hörn i ett rum med synlig skarv mellan betongplattor, damm och möjlig asbestförorening vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Det rektangulära röret är solklar eternit (asbestcement). Osäker på det övriga.

wildeside
Dammsug först med godkänd dammsugare med rätt filter.
Går att hyra.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det rektangulära röret är solklar eternit (asbestcement). Osäker på det övriga.
Vad kan man göra? Kommer inte att riva det, utan bara förlänga ventilationen med nytt rör. Är detta farligt? Bör det saneras?

Hur får man bort asbest?

wildeside
Så länge du inte river det så att det blir damm av asbesten så är det ingen fara.

wildeside wildeside skrev:
Så länge du inte river det så att det blir damm av asbesten så är det ingen fara.
Nej, ska inte riva det. Kommer byggas nytt tak dessutom där downlights installeras, så det hamnar över "taket".

Kommer göra en stor städning med våt mopp och våttorka hela lägenheten. Vädring, hjälper det mot asbest? Tänker om det frigjorts lite vid rivning av köksskåp.

Röret är ofarligt så länge du inte borrar/sågar i det, måla med valfri färg för att binda ytan, koppla på det nya röret och var glad.

wildeside
Vädring hjälper inte, jag har iaf inte lyckats vädra ut dammråttorna varken hemma eller på jobbet.:D

Magnus E K
Vädring hjälper som sagt inte mot damm som lagt sig (dvs ersätter inte våttorkning), men om det finns asbestfibrer i luften just nu så minskar ju koncentrationen snabbare om luftomsättningen ökar. Så öppna balkongdörren på vid gavel och lämna lägenheten en stund ifall du misstänker detta. (Samma sak om man råkar krossa en tänd kvicksilverlampa (lågenergilampa), vilket jag klantigt nog gjort vid två tillfällen.)

Tacksam för alla svar. Det är hantverkarna som sköter renoveringen av lägenheten, jag vistas inte soeciellt mycket. Städning kommer att utföras när renoveringen är klar, öppna alla fönster och verkligen våttorka hela lägenheten. Bör vara lugnt efter det?

Ja, framförallt så har de inte gjort någon åverkan på eternittrumman.

Tack för alla svar. Är som sagt väldigt orolig över asbest och liknande, har inte tidigare erfarenhet av äldre byggnader.

Om det fanns asbest i kakelfog eller lim under plastmatta i t.ex. WC är detta också lugnt efter att de slängt allt skräp, om man våttorkar allt?

Har de inte rivit så behöver du inte våttorka. Asbestfibrer frigörs när materialet bryts. Tex om man sågar eller bilar i materialet.

Du behöver inte göra nånting annat än att städa normalt av vanliga orsaker. Så länge de inte rör trumman så frigörs inte mer än vad som finns i luften helt naturligt. Asbest är ändå en naturprodukt. Ingenting de uppfunnit som inte finns annars.

S Stefan1972 skrev:
Du behöver inte göra nånting annat än att städa normalt av vanliga orsaker. Så länge de inte rör trumman så frigörs inte mer än vad som finns i luften helt naturligt. Asbest är ändå en naturprodukt. Ingenting de uppfunnit som inte finns annars.
Bly, kvicksilver och arsenik är andra "naturprodukter". De är dock inte hälsosamma för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.