1 969 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Material för ljudisolera köksvägg
Bor i ett radhus där grannens kök ligger vägg i vägg med vårt eget. Vårt kök står inför en lättare renovering inom snar framtid. Nytt kakel, bänkskiva, fräscha upp luckor etc. Tänkte i samband med detta försöka minska ljudet från grannens kök, främst högt prat och skåpsluckor som smäller.
Någon som kan rekommendera metod eller material för detta? Ev. kanske finns någon skiva man kan fästa mot väggen, som också går att sätta kakel på?
Tacksam för alla tips!
Någon som kan rekommendera metod eller material för detta? Ev. kanske finns någon skiva man kan fästa mot väggen, som också går att sätta kakel på?
Tacksam för alla tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
En diskussion om möjliga isoleringsmetoder blir mycket bättre om du kan beskriva hur väggen mellan köken är utförd idag. Material och tjocklekar.
En diskussion om möjliga isoleringsmetoder blir mycket bättre om du kan beskriva hur väggen mellan köken är utförd idag. Material och tjocklekar.
Stort tack!
Oj, har knappt någon aning om material. Sitter kakel över hela väggen idag, mer än så vet jag inte. Knackar man i väggen känns den inte solid. Min gissning är att det är ganska tunna väggar med ett hålrum mellan där vattenledningar och annat går.
Oj, har knappt någon aning om material. Sitter kakel över hela väggen idag, mer än så vet jag inte. Knackar man i väggen känns den inte solid. Min gissning är att det är ganska tunna väggar med ett hålrum mellan där vattenledningar och annat går.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Jag skulle tro att man behöver en lite mer omfattande renovering för att kunna få till en bra lösning, jag hade nämligen velat regla upp en ny innervägg mot grannen.
Tack för svaret, det har du säkert rätt i. Jag har dock inga ambitioner att göra det helt ljudlöst, utan snarare få till en liten förbättring med små medel.13th Marine skrev:
Har ni tankar kring detta? Tillsammans med gipsskiva t.ex. https://www.gyproc.se/sites/gypsum..../Produktdatablad_SE/PRI_AkustikMembran_SE.pdf
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Jag tror dessvärre att det inte kommer ge någon markant bättring eftersom du inte tänkt byta ut skåpstommar med mera.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Beskriv vad för sorts hus det är, när det är byggt, antal lägenheter mm. Det ger en bra vägledning. Det låter inte som ett modernt flerbostadshus.
Helt korrekt, det är ett radhus i funkis-stil byggt 1945. Oklart material, skulle kunna vara både tegel och någon form av betong eller lättbetong?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med största sannolikhet tegel. Lägenhetsskiljande väggar i betong började inte förekomma förrän på 1960-talet. Antagligen finns det urtagningar i teglet som gör att ljudet kommer fram. Jag kan tänka mig två metoder. 1) Lokalisera urtagningarna där ljudet är starkast och isolera dessa. Kan dock vara besvärligt eftersom hälften finns hos grannen. 2) En uppreglad konstruktion i ert kök som platshållare för isolering mot väggen. Så tungt material som möjligt, inte glasull. 45 mm tjocklek tror jag är rimligt med hänsyn till effekt och tillgängligt utrymme. Alternativt mura med lättbetong eller lecasten.
Klicka här för att svara