Y
Tryckimpregnerat byggtimmer har idag så mycket sprickor så dom faller ju nästan i bitar innan man ens hunnit hem och börja bygga.

Tänk göra blomlådor och avskiljare mellan gräs och grus men tappar gnistan när man vet att virket antingen är eller snart blir rejält sprucket...

Gällande grus och gräs avskiljare så funderar på montera bräda ovanpå stockarna som då döljer sprickorna sett ovanifrån iaf men isf kanske jag lika gärna kan använda byggreglar.

Men någon därute kanske vet smarta alternativ? Eller ett sågverk känt för sprickfritt material.

Jag har precis idag gjort färdigt fyra nya planteringslådor i tryckimpregnerat virke. En yttre ram på 1x4 meter och tre avskiljande väggar. Jag har använt 45x195 C 24 virke i två rader på höjden. Tidigare har jag använt vanligt konstruktionsvirke som jag klätt med underlagspapp på insidan, men det håller högst 6 år. Man måste gå upp i virkeskvalitet för att få ett snyggt resultat. Det kan innebära att man måste åka runt till olika brädgårdar.

Y
Följer besviket andras blomlådor av lokalt byggtimmer där virket spruckit väldigt mycket.

Du nämner gå upp i virkeskvalitet. Är allt virke stämplat så jag ska söka efter viss klassning och i så fall vilken?

Grövre dimensioner (45x120 och uppåt) brukar vara hållfasthetsklassat, vilket också indirekt är en skönhetsklassning. Normalt kan man välja mellan C14 och C24. Den senare kvalitén är homogenare och innehåller färre stora kvistar. Klenare virke, t.ex. trallvirke, är skönhetsklassat. G4-1 till G4-4. Kvistarnas mängd och storlek är även där en viktig parameter. G4-4 bör man undvika helt. Ett sätt att gå runt problemet är att använda smalare virke i fler lager,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.