Vi ska sätta upp tv:n på väggen. En 50-tums tv, vet inte exakt vikt. Men den väger några kilo.

Väggen är egentligen en vägg man inte kan skruva upp nåt på. Det är putsad hålbetong. Så för många år sedan gipsade vi väggen. Reglarna sitter med spikplugg. Så det är halva reglar plus 13 mm gips. Och dom reglarna sitter naturligtvis inte där tv:n ska sitta. Så nu har vi skruvat upp en 16 mm skiva typ mdf och fäst i 3 reglar. Där vi ska skruva upp tv-fästet är det 16 mm mdf, 13 mm gips, 22 mm luft.

Tv-fästet har 3 skruvhål lodrätt.

Tanken nu är Molly enbart genom gipsen. Dom största som finns för enkelgips. Tror det är M6. Sedan mdf utanpå och M6-skruven genom tv-fästet, mdf och i molly-fästet med en hel del stora brickor i mdf-en.

Det borde väl räcka för att konstruktionen i princip ska bli jordbävningssäker? Vad säger ni som kan det här med infästningsteknik?

En modern 50-tums TV väger knappast över 15 kg, så den skulle jag med gott samvete fästa direkt i den befintliga väggen med fyra Molly 5 eller 6 mm.

Hade också kört direkt i gipset med en TV i den storleken, med Molly eller kanske hellre Snaptoggle. Körde den lösningen i en dubbelgipsvägg en gång, TV:n var dock på vridbart fäste då.

Det är ett vridbart fäste, man ska kunna vinkla tv:n ganska mycket. Så det kan bli en hel del moment när man vrider tv:n.

Vi provade med typ såna Snaptoggle, men det finns inte tillräckligt med plats bakom gipset för att den ska hamna i rätt vinkel. Där är ju bara ett halvt regelavstånd, 22 mm.

O ja, mdfen håller det utan bekymmer.

Tack! Känns lite bättre nu att sätta upp tv:n.

Förresten så kan jag tipsa om den här mdf:en. Från Bauhaus. Det är alltså genomfärgad mdf. Egentligen ett hyllplan, tror jag. Fanns där dom har hobbyskivor, limträskivor och sånt. Finns grå, svart, röd, blå m fl. Bara att få sågad i rätt längd, inget efterarbete som målning, bara skruva upp. Grå passar utmärkt hos oss där vi har en aning industri-look i vardagsrummet. Sån hade jag aldrig sett förr!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.