Någon som vet var man kan köpa Tri (trikloreten) eller DCM (diklormetan, aka metylenklorid) i Sverige nuförtiden?

Jag behöver dem för att limma (egentligen kemsvetsa) akryl med en osynlig fog.

Vanliga färghandlaren säljer dem inte längre, tydligen något slags säkerhetsregel. Men, jag är gammal nog för att vara född innan den blev farlig, så jag är immun... :) Dessutom, så jäkla farlig kan den inte vara när den säljs i resten av världen.

Jag har för mig att förbudet är globalt, är du säker på att det verkligen är de här ämnena du kan köpa utomlands?

Tri användes väl främst som avfettningsmedel i industrin. Jag kan tänka mig att det finns någon ersättare idag, som kanske marknadsförs under samma namn?

H hempularen skrev:
Jag har för mig att förbudet är globalt, är du säker på att det verkligen är de här ämnena du kan köpa utomlands?

Tri användes väl främst som avfettningsmedel i industrin. Jag kan tänka mig att det finns någon ersättare idag, som kanske marknadsförs under samma namn?
Jag hänger mycket på laserskärarforum, och de i USA använder dem hela tiden. Problemet med ersättare är att de kanske fungerar som avfettningsmedel, men antagligen inte för att limma akryl. De här två är de som är bra för att limma akryl, de kryper in i fogarna med kapilärkraft, och lämnar en helt osynlig fog.

Min tanke var att de kanske var tillgängliga för andra ändamål, typ kemi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.