2 777 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
järnbalk
Jag har lagt in en KKS-balk 70x70x4 över en öppning på 2 m. i en mur över ett torvtak, två takstolar vilar på muren, medan den den mittersta, en meter ut, vilar på balken. Vid borttagandet av stämpor, rörde sig inte något, men om nederbörd tillfaller, behöver jag då dubblera balken horisontellt, vertikalt tillåter inte ståhöjden.
Hälsningar Bengt Andersson
Hälsningar Bengt Andersson
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej Bengt och välkommen till Byggahus forum!
Menar du inte en KKR balk? Om så är fallet kan du belasta en 2 meter bred KKR balk, 70x70x4, med en punktlast på mitten om ca 600 kg och få en nedböjning på 6 mm, vilket motsvarar 1/300 av spännvidden. Använder du i stället en 140x70x5 liggande kan du dubblera lasten till 1200 kg med samma nedböjning. Om det räcker för dina behov kan jag inte räkna ut utan att veta mer om takets utförande, mått och snölastförhållanden.
Menar du inte en KKR balk? Om så är fallet kan du belasta en 2 meter bred KKR balk, 70x70x4, med en punktlast på mitten om ca 600 kg och få en nedböjning på 6 mm, vilket motsvarar 1/300 av spännvidden. Använder du i stället en 140x70x5 liggande kan du dubblera lasten till 1200 kg med samma nedböjning. Om det räcker för dina behov kan jag inte räkna ut utan att veta mer om takets utförande, mått och snölastförhållanden.
Jo det är en KKR-balk, taket består av svall, tjärpapp, platonmatta samt ett till två lager grästorv, vikten på torven varierar efter nederbörd, nu har det inte regnat på över en månad, snö har jag aldrig sett ligga på detta tak, under snart fyrtio år ( det är beläget hundra meter från havet, på östra Öland) snön yr väck.
Tacksam för ditt svar:
Bengt Andersson
Kårehamn
Tacksam för ditt svar:
Bengt Andersson
Kårehamn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett gammalt torvtak kan väga så mycket som 250 kg/kvm. Geometrin betyder mycket. Om huset är 5 m brett och takstolarna endast vilar på ytterväggarna kan punktlasten på stålbalken komma upp i 1200 kg. Finns det en hjärtvägg i mitten som takstolarna vilar på blir punktlasten bara hälften så stor. Värdet på snölasten beror mycket på takformen. Däremot bör man inte negligera problemet med snölaster, de är uträknade på väldigt lång sikt.
Det finns fortfarande möjlighet att lägga dit en likadan balk parallellt med den jag lagt, innan jag murar igen murändarna. För säkerhets skull.
Murarna är 75 cm tjocka och är 4 m i yttermått, men hammarbanden låg i innerkant på murarna, så de var bara 2,5 m i mellan.
Stålbalkarna ligger precis i ytterkant av hammarbandet.
Det handlar alltså att göra en portgång i en del av en jättekällare, så jag ska riva muren, på andra sidan också, så jag tänker ev. lägga den balken som var avsedd dit, som extra förstärkning, där jag är nu och skaffa en annan balk, när jag kommer dit.
Takhöjden är begränsad, så jag vill att balkarna inte är för höga.
Bengt Andersson
Kårehamn
Murarna är 75 cm tjocka och är 4 m i yttermått, men hammarbanden låg i innerkant på murarna, så de var bara 2,5 m i mellan.
Stålbalkarna ligger precis i ytterkant av hammarbandet.
Det handlar alltså att göra en portgång i en del av en jättekällare, så jag ska riva muren, på andra sidan också, så jag tänker ev. lägga den balken som var avsedd dit, som extra förstärkning, där jag är nu och skaffa en annan balk, när jag kommer dit.
Takhöjden är begränsad, så jag vill att balkarna inte är för höga.
Bengt Andersson
Kårehamn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Gör det! Lägg till en likadan balk.
Hej Justus, Tack för dina råd.
Den extra balken gör att jag kan sova, även om det regnar.
Hälsningar Bengt
Den extra balken gör att jag kan sova, även om det regnar.
Hälsningar Bengt
Är inte detta något en byggingenjör skall se på plats eller få ritning på justus? Även om jag vill minnas att du är just en sådan kan man väl missa väsentligheter i korta beskrivningar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Visst betyder en ritning mer än 1000 ord, och är helt nödvändig för en ordentlig beräkning. Eftersom jag inte hade en ritning valde jag att gå bakvägen och räkna fram vad en balk av den aktuella storleken klarar lastmässigt. Därmed hamnade ansvaret på TS.
Klicka här för att svara