Jag ska byta ett gammalt ladugårdstak och är lite fundersam på användandet av kondensskydd.

Idag ligger det:
skivor på insidan av takstolarna.
Därpå ca 10cm isolering på skivorna
Grova reglar cirka CC-100 på takstolarna
Eternitplattor bultat i reglarna.

Jag tänkte först byggt ett standardtak med råspont, papp och läkt men någon tipsade om att bara lägga kondensplast eller dylikt under plåten och strunta i både råspont och papp. Det är tydligen rätt standard på nya tak till ekonomibyggnader och det sparar givetvis enorma mängder jobb och även lite pengar. Jag har däremot aldrig använt mig av tekniken och har inte hittat nån pedagogisk beskrivning av den på nätet som jag gjorde när jag bytte ett vanligt tak förra året. Jag har i alla fall fått hem "armerad folie" som skulle vara tillverkad för ändamålet och det jag funderar på främst är:

Ska jag lägga folien ovanpå takstolarna och sen regla upp för plåten eller ska jag lägga folien ovanpå reglarna direkt under plåten?

Hur hanterar man takfoten? Viker jag runt folien i botten eller låter jag den hänga i samma längd som plåten?

Ska man spika hejvilt eller vara noga med att bara fästa där det finns överlapp?

Kommer folien bli "blöt" av plåtens kondens och ligga som en fuktig trasa mot träet under? Eller är den så tät så att det finns risk att det bildas kondens av djurens fukt underifrån istället? Båda alternativen känns dumma...

• Delvis avlägsnat eternittak med synliga takstolar och isolering på en ladugård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.