Hej,

Håller på och renoverar ett hus och håller på med trappen nu. I trappen har det suttit heltäckningsmatta som vi nu har slitit bort. Kvar satt limmet, överallt. För att få bort detta använde jag först elhyvel, sedan färgskrapa. Nu är allt så gott som borta.. Men lukten från limmet håller sig kvar, om än mycket mindre än när mattan drogs bort.
Planen är att lägga parkettgolv som plan och sättsteg, men behöver eliminera lukten först. (Luktar som i ett häststall)

Har du en ide på hur de kan lösas?

En trappa med rester av borttagen heltäckningsmatta och synligt limrester på trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trätrappa efter borttagning av heltäckningsmatta, visar spår av lim och slipning.
Skapa konto
Trappa i renovering med borttaget heltäckningsmattelim som visar nakna trästeg redo för parkettgolv.
Skapa konto

Tips tas gärna emot.. Ska man ta någon spärrfärg eller liknande? Eller finns det något medel för ändamålet kanske?

Limdoften binds med trappfärgen så det är bara att köra.
Ps. Tycker att den fina trappen borde oljas ;)
Edit ni skulle ju ha parkett (skäms), låt det tar tid att vädra ut annars så kan ni spärra med tex schellack.

tttomten TomasJor skrev:
Limdoften binds med trappfärgen så det är bara att köra.
Ps. Tycker att den fina trappen borde oljas ;)
Edit ni skulle ju ha parkett (skäms), låt det tar tid att vädra ut annars så kan ni spärra med tex schellack.
Tack för svar!
Ja det hade jag egentligen tänkt först, men trappen är lite sliten tyvärr. (den ser bättre ut på bild :D ) Sen tror jag att limmet har gått ner i träet på vissa ställen som gör det svårt att få bort, kommer synas igenom vid oljning. Därför jag kom över på att sätta parkett i trappen..

Okej, det låter ju bra.. Typ denna? https://www.lovelyhome.se/farg/inom...OAMI2DydcpwfVt7Aeu6Oq8qt87NswgSRoC-2gQAvD_BwE

Om inte annat så kan man ta vanlig färg och kladda på alltså? Det binder också upp limlukten?

Föreslagen borde vara helg ypperlig till detta :)

Btw jag ska också sätta parkett i min trapp, du har kommit liiiiite längre än mig. Köpte mtrl ca 2006 så det är väl snarts dags att börja lägga

tttomten TomasJor skrev:
Föreslagen borde vara helg ypperlig till detta :)
Perfekt, då kör jag på en sådan! En fundering jag fick nu, eftersom jag har använt elhyvel för att få bort limmet, men den är ju lite klumpig så man kommer inte åt överallt. Detta leder ju till att de diffar några mm. Där hade jag tänkt sätta på träspackel, kanske bäst att börja med spacklet och sedan måla på ovanstående?

tttomten TomasJor skrev:
Btw jag ska också sätta parkett i min trapp, du har kommit liiiiite längre än mig. Köpte mtrl ca 2006 så det är väl snarts dags att börja lägga
Haha ja man ska inte säga "sen", tiden brukar skena iväg då.. :D

Misstänker att det är högre efter vägg /sättbräda?
Ska du limma parketten?
I så fall skulle jag nog göra det enkelt för mig och hyvla bort motsvarande på parketten.

tttomten TomasJor skrev:
Misstänker att det är högre efter vägg /sättbräda?
Ska du limma parketten?
I så fall skulle jag nog göra det enkelt för mig och hyvla bort motsvarande på parketten.
Precis.. Ja det hade man ju också kunnat gjort.. Ska prova med ett litet vattenpass och ser hur mycket det skiljer. Precis, det blir något sättlim som passar för ändamålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.