Rubriken kräver sin förklaring och det är väl lika bra att börja med lite bakgrund...
Inför utbyggnation av huset har jag klurat på att jordborra ned djupa plintar till berg. Kanske rent av kallas påle när de blir ca och över 4 meter djupa... anledningen är att jag har sett att geotekniken inte är så mycket att hänga i granen så vill säkra upp mot sättningar. En lösning vore att bygga med källare även på utbygget men är inte jättesugen på det...
Jag dränerar just nu om huset och inför husutbyggnad och tänkte jag ta med del av grundläggningen medan jag har öppet längs vägg. Tänkte i nuläget bara ta de plint som jag vill ha mot väggen för att inte bråka med dränering, duk mm när utbyggnationen börjar.
Då jag misstänkte att berg fanns inte allt för långt ner så testade jag att jordborra mig ned (275mm diameter). Funkade finfint och nu har jag berg i botten av det borrade testhålet på två meter (ca 3,7 m under mark). Dock är det ju några cm m lera i botten som kan bli knivigt att rensa bort så funderar på om någon har tips på smidig lösning med någon typ av pålsko eller likande man kan banka ned innan eller tillsammans med armering. Syftet är alltså att slå sig igenom leran o få direkt anhåll mot berg m en stålsko. Finns kanske någon tjockare stolpsko eller liknande? När man häller i betongen kommer den lägga sig ovanpå leran.
Att borra ned järn i berget kanske är krångligt...
Inför utbyggnation av huset har jag klurat på att jordborra ned djupa plintar till berg. Kanske rent av kallas påle när de blir ca och över 4 meter djupa... anledningen är att jag har sett att geotekniken inte är så mycket att hänga i granen så vill säkra upp mot sättningar. En lösning vore att bygga med källare även på utbygget men är inte jättesugen på det...
Jag dränerar just nu om huset och inför husutbyggnad och tänkte jag ta med del av grundläggningen medan jag har öppet längs vägg. Tänkte i nuläget bara ta de plint som jag vill ha mot väggen för att inte bråka med dränering, duk mm när utbyggnationen börjar.
Då jag misstänkte att berg fanns inte allt för långt ner så testade jag att jordborra mig ned (275mm diameter). Funkade finfint och nu har jag berg i botten av det borrade testhålet på två meter (ca 3,7 m under mark). Dock är det ju några cm m lera i botten som kan bli knivigt att rensa bort så funderar på om någon har tips på smidig lösning med någon typ av pålsko eller likande man kan banka ned innan eller tillsammans med armering. Syftet är alltså att slå sig igenom leran o få direkt anhåll mot berg m en stålsko. Finns kanske någon tjockare stolpsko eller liknande? När man häller i betongen kommer den lägga sig ovanpå leran.
Att borra ned järn i berget kanske är krångligt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag hoppas göra något liknande i närtid så är klart nyfiken på hur du löser det. Är leran längst ned för att centerborren bottnar mot berget? Om du är ok med att köpa en till krona skulle du kunna skära av den, alternativt efter att du borrat färdigt hålen.
I annat fall, borde det inte räcka att bara driva ner ett antal armeringsjärn som pålen får komma att vila på?
I annat fall, borde det inte räcka att bara driva ner ett antal armeringsjärn som pålen får komma att vila på?
Ja, centerborren tar i berget så de centimetrarna lera är kvar. Sedan är sannolikt inte berget varken slätt eller helt vinkelrät mot mitt borrhål så jag tror att en stålsko är enklaste alternativet att få mot berget. Tror att jag ska svetsa ihop något men funderade först på om det kunde finnas något i butik som gått att använda vilket hade det varit smidigt. Nu kan jag visserligen knappt svetsa men detta kommer ju inte synas och jag ska nog kunna få ihop något såpass så det håller.F fiskbuggaren skrev:Jag hoppas göra något liknande i närtid så är klart nyfiken på hur du löser det. Är leran längst ned för att centerborren bottnar mot berget? Om du är ok med att köpa en till krona skulle du kunna skära av den, alternativt efter att du borrat färdigt hålen.
I annat fall, borde det inte räcka att bara driva ner ett antal armeringsjärn som pålen får komma att vila på?
Bästa svaret
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Varför inte bara enkla armeringsjärn då? De kommer ju alla att vila på berget och dela vikten mellan sig. På 5 cm eller vad det nu blir torde de kunna ta upp ganska ordentliga laster.Slumdog skrev:
Ja, centerborren tar i berget så de centimetrarna lera är kvar. Sedan är sannolikt inte berget varken slätt eller helt vinkelrät mot mitt borrhål så jag tror att en stålsko är enklaste alternativet att få mot berget. Tror att jag ska svetsa ihop något men funderade först på om det kunde finnas något i butik som gått att använda vilket hade det varit smidigt. Nu kan jag visserligen knappt svetsa men detta kommer ju inte synas och jag ska nog kunna få ihop något såpass så det håller.
Kommer de att rosta bort? I mitt fall står botten av hålet under grundvatten nere på syrefritt djup så jag skulle nog själv inte oroa mig för den delen. Dina hål ser torrare ut.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Eller skulle man kunna komplettera med lite lösa bottenskär om man ändå ska ägna sig åt lite brukssvetsning. De behöver inte gräva djupt eller besvärligt så kraven torde vara ganska låga.
Har du tänkt dig att gjuta direkt i hålet så behövs det ju armering mm iaf. Då är det ju lätt att sätta ett kraftigare armeringsjärn den sista biten som allt kommer stå på. Eller så kastar du ner några lagom stora sten först och sedan ned med buren och gjut. Då kommer detta inte röra på sig inom normal framtid.
Ett alternativ kanske kan vara att köra med vattenslang eller högtryckstvätt (med förlängningsrör) och blåsa bort det sista ler-lagret?
Förvisso får du då ett nytt problem, att pumpa rent hålen innan du kan börja gjuta, men du borde få ett rent berg i botten som armeringen kan vila på.
Förvisso får du då ett nytt problem, att pumpa rent hålen innan du kan börja gjuta, men du borde få ett rent berg i botten som armeringen kan vila på.
Nej, betong är tyngre än vatten så det kommer istället att bli en sorts undervattensgjutning. Viktigt är att släppa ner betongen genom en "strumpa" långt ner i hålet. Detta för att undvika stenseparation. Å andra sidan hade nog strumpan behövts ändå med tanke på hur djupt hålet är.Dowser4711 skrev:
Lera eller inte så kommer krympningen av betongen bli ett problem, så injektera armering i berget behövs ändå. Om man nu vill motverka sättningar vill säga.
(Edit: I praktiken kommer det troligen inte bli problem på länge, men viss sättning kommer att ske)
Själva gjutningen i hålet är inga problem, förutsatt att man gjuter med t.ex. slang och börjar i botten och inte vibbar förrän allt vatten tryckts upp ur hålet.
Precis som Åsa ovan nämnt så behövs rör/slang ändå, betong oavsett typ ska helst inte släppas fritt över 150 cm.
(Edit: I praktiken kommer det troligen inte bli problem på länge, men viss sättning kommer att ske)
Själva gjutningen i hålet är inga problem, förutsatt att man gjuter med t.ex. slang och börjar i botten och inte vibbar förrän allt vatten tryckts upp ur hålet.
Precis som Åsa ovan nämnt så behövs rör/slang ändå, betong oavsett typ ska helst inte släppas fritt över 150 cm.
Grundvattnet stiger fortfarande i hålet. Ja, högtryckstvätt kan vara ett alternativ men troligen blir hålen djupare så det kan bli krångligt. Sen är leran rätt lös mot berget så risken kanske är att man spolar fram ny lera.
Hur stort problem är egentligen släpphöjd? Speciellt då det är grovbetongsäck och 0-8 ballast... slipper gärna rör/slang. Tror jag kan få bort det mesta vattnet i hålet med pump.
Ja, grov sten har jag tänkt på och det är ett alternativ. Dock beroende på bergets lutning kanske man får bättre tag med med en stålsko på änden av armeringen.
Krympningen har jag glömt att tänka på. Tror du betongen hänger i väggen och lyfter från botten? Detta ser man inte i träform...
Ska man dela upp det i gjutetapp där man tar 50cm i botten först?
Hur stort problem är egentligen släpphöjd? Speciellt då det är grovbetongsäck och 0-8 ballast... slipper gärna rör/slang. Tror jag kan få bort det mesta vattnet i hålet med pump.
Ja, grov sten har jag tänkt på och det är ett alternativ. Dock beroende på bergets lutning kanske man får bättre tag med med en stålsko på änden av armeringen.
Krympningen har jag glömt att tänka på. Tror du betongen hänger i väggen och lyfter från botten? Detta ser man inte i träform...
Ska man dela upp det i gjutetapp där man tar 50cm i botten först?
Dock så är det svårt att borra detta själv om man inte har förlängare på +2meter till SDS borren. Hade man en bergborrmaskin hade det varit enklare...C C.Lundin skrev:Lera eller inte så kommer krympningen av betongen bli ett problem, så injektera armering i berget behövs ändå. Om man nu vill motverka sättningar vill säga.
(Edit: I praktiken kommer det troligen inte bli problem på länge, men viss sättning kommer att ske)
Själva gjutningen i hålet är inga problem, förutsatt att man gjuter med t.ex. slang och börjar i botten och inte vibbar förrän allt vatten tryckts upp ur hålet.
Precis som Åsa ovan nämnt så behövs rör/slang ändå, betong oavsett typ ska helst inte släppas fritt över 150 cm.
Injekteringen kan nog under dessa förutsättningar också bli svår att lösa?
Första hålet gjutet. Det blev en sorts stålsko i botten av armeringen.
Blev visst överbliven armering m lite olika dimension i första hålet...
Andra hålet borrade jag glad i hågen men här var det djupt till berg. Har pumpat ur vattnet ett antal gånger under arbetets gång och har insett att vattnet ur berget under hålet gör att det hade kunnat agera brunn.
Var köper man lämplig strumpa för undervattensgjutning? Annars funderar jag på att släppa i avloppsrör. Strumpa kanske dock är enklare att korta allt eftersom betong stiger?
75mm rör m muff i en meters längder vilka säkras ihop m träskruv kanske?
Någon typ av tratt på toppen...
Blev visst överbliven armering m lite olika dimension i första hålet...
Andra hålet borrade jag glad i hågen men här var det djupt till berg. Har pumpat ur vattnet ett antal gånger under arbetets gång och har insett att vattnet ur berget under hålet gör att det hade kunnat agera brunn.
Var köper man lämplig strumpa för undervattensgjutning? Annars funderar jag på att släppa i avloppsrör. Strumpa kanske dock är enklare att korta allt eftersom betong stiger?
75mm rör m muff i en meters längder vilka säkras ihop m träskruv kanske?
Någon typ av tratt på toppen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden