Ska mura in gängstång M8 överst på tegelgrillen, som får sticka upp för att skruva en skorsten på. Tanken var att svetsa på små plattor, göra som upp och nervända T, där gängstången går upp genom stötfogarna.

Men hittar ingen stång i vanligt stål, som jag kan svetsa med min lilla inverter/pinnsvets. Är all gängstång zinkad eller RF? Annars får man kanske använda vagnsbult o borra i ett plattjärn etc, blir lite "meckigt".

Obehandlad gängstång är lite ovanligt. Kör på en rostfri, det är enkelt att svetsa i

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Obehandlad gängstång är lite ovanligt. Kör på en rostfri, det är enkelt att svetsa i
Ok, tydligen ska det funka med pinnsvets, gäller att få tag på ett mindre paket elektroder som detta tyvärr utgångna på Jula. Platta järn i RF fanns tydligen på Bauhaus (y)

Och ska du svetsa galvat så tänk på god ventilation.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Med pinne är det inte problem att svetsa galvat, men håll till ute eller med bra ventilation.

Men vad tror du om att bara göra en krök på stången, ett L?

Protte

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Galvet i en gängstång sitter ytligt, så det är bara att slipa bort gängorna plus lite till där du ska svetsa så är det lugnt.

Skulle det vara kvar lite galv så brinner det bort direkt det blir varmt.

Mvh svetsarn

• Gilla
Alko
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Med pinne är det inte problem att svetsa galvat, men håll till ute eller med bra ventilation.

Men vad tror du om att bara göra en krök på stången, ett L?

Protte
Ja, kanske blir det så ändå, galvade plattjärn tror jag finns i butik, men bult/gängtång vet jag inte. Lite osäker på om jag kan svetsa galvat mot varmzinkat etc.

Var tveksam till att bara bocka RF gängstången, då ligger den ju bara under ett tegel och inte två, men det kanske räcker.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.