Så sitter och ritar på en carport som jag ska bygga, och det visar sig att takreglarna blir sju meter långa för att täcka hela uppfarten. Så min fråga är - vart får jag tag på sådant virke ens? Eller måste jag kolla på limträbalkar för den längden? Limträbalkar är ju typ tio gånger dyrare dock, så jag hoppas inte.

Vad har ni för råd?

Skiss: xfxQtpB.jpg

Redigerat:
Bygg takstolar? posta gärna nån skiss.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det finns inga stockar i skogen som sågas längre än 5,5 m
Färdigt virke är som längst 5,4 m
Så det blir till att skarva.

Ja det finns fingerskarvade reglar. Men har du inget upplag som bär på mitten. Så får du nog ta kertobalkar för att få bärighet i taket.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det finns skarvade reglar, så längden är inga problem. De brukar gå att köpa på en vanlig brädgård eller byggvaruhandel.
Spännvidden blir ju dock väldigt lång, som du säkert själv inser. Kan dock inte uttala mig vilka dimensioner som är lämpliga där.

Blir nog svårt att få till det där utan upplag på mitten........fast det får ju ledigt plats två bilar där så stöd på mitten kanske inte är omöjligt att få till?

tommib
Kolla på svensk träindustris hemsida. De har typritningar och beräkningsmallar för alla möjliga konstruktioner.

Du kommer inte klara 7 m spännvidd med mindre är rejäla limträbalkar eller stålbalkar.

S Stefan1972 skrev:
Blir nog svårt att få till det där utan upplag på mitten........fast det får ju ledigt plats två bilar där så stöd på mitten kanske inte är omöjligt att få till?
Har gått på promenad i området och sett flera carports utan stöd i mitten, dock... Får kanske gå på en promenad till och kolla

Men då har de med största sannolikhet takstolar som håller uppe taket och inte en enkel "regelprofil"....

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R roli skrev:
Men då har de med största sannolikhet takstolar som håller uppe taket och inte en enkel "regelprofil"....
Det har inte varit min uppfattning, men ska inte säga för mycket innan jag kollat igen.

SandmanNet SandmanNet skrev:
Så sitter och ritar på en carport som jag ska bygga, och det visar sig att takreglarna blir sju meter långa för att täcka hela uppfarten. Så min fråga är - vart får jag tag på sådant virke ens? Eller måste jag kolla på limträbalkar för den längden? Limträbalkar är ju typ tio gånger dyrare dock, så jag hoppas inte.

Vad har ni för råd?

Skiss: [bild]
Det verkar vara omöjligt. Man ska ju även räkna med snölast. De fyra vertikala pinnarna kommer även dom att inte klara av det.
Carporten verkar sitta mot en vägg. Finns möjligheten att anbringa bärvajrar från reglarnas mitt till huskroppen längre upp? Som en hängbro.

Här är en lite bättre skiss på hur carporten ansluter till huset och garaget

HKgvFNB.jpg

Magnus E K
Schysst med större garage än hus!

En balk i mitten med en stolpe på varje sida kanske vore något?

Här finns en bättre länk där du kan mata in dina värden och få fram rekommenderade balkar. Jag hade dock byggt någon form av sadeltak med den spännvidden. Tag kontakt med en konstruktör eller takstolsfabrikant som kan kan räkna och ge dig en offert på vad det kan tänkas kosta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.