7 753 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
7 meter reglar
Sida 1 av 2
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Så sitter och ritar på en carport som jag ska bygga, och det visar sig att takreglarna blir sju meter långa för att täcka hela uppfarten. Så min fråga är - vart får jag tag på sådant virke ens? Eller måste jag kolla på limträbalkar för den längden? Limträbalkar är ju typ tio gånger dyrare dock, så jag hoppas inte.
Vad har ni för råd?
Skiss:
Vad har ni för råd?
Skiss:

Redigerat:
Det finns inga stockar i skogen som sågas längre än 5,5 m
Färdigt virke är som längst 5,4 m
Så det blir till att skarva.
Färdigt virke är som längst 5,4 m
Så det blir till att skarva.
Det finns skarvade reglar, så längden är inga problem. De brukar gå att köpa på en vanlig brädgård eller byggvaruhandel.
Spännvidden blir ju dock väldigt lång, som du säkert själv inser. Kan dock inte uttala mig vilka dimensioner som är lämpliga där.
Spännvidden blir ju dock väldigt lång, som du säkert själv inser. Kan dock inte uttala mig vilka dimensioner som är lämpliga där.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Blir nog svårt att få till det där utan upplag på mitten........fast det får ju ledigt plats två bilar där så stöd på mitten kanske inte är omöjligt att få till?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Har gått på promenad i området och sett flera carports utan stöd i mitten, dock... Får kanske gå på en promenad till och kollaS Stefan1972 skrev:
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Det verkar vara omöjligt. Man ska ju även räkna med snölast. De fyra vertikala pinnarna kommer även dom att inte klara av det.SandmanNet skrev:
Så sitter och ritar på en carport som jag ska bygga, och det visar sig att takreglarna blir sju meter långa för att täcka hela uppfarten. Så min fråga är - vart får jag tag på sådant virke ens? Eller måste jag kolla på limträbalkar för den längden? Limträbalkar är ju typ tio gånger dyrare dock, så jag hoppas inte.
Vad har ni för råd?
Skiss: [bild]
Carporten verkar sitta mot en vägg. Finns möjligheten att anbringa bärvajrar från reglarnas mitt till huskroppen längre upp? Som en hängbro.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Här är en lite bättre skiss på hur carporten ansluter till huset och garaget

Här finns en bättre länk där du kan mata in dina värden och få fram rekommenderade balkar. Jag hade dock byggt någon form av sadeltak med den spännvidden. Tag kontakt med en konstruktör eller takstolsfabrikant som kan kan räkna och ge dig en offert på vad det kan tänkas kosta