Ha ha ha! Antagligen inte alls!

Är du säker på att väggen är massiv?
Ofta består naturstensgrunder av en innervägg och en yttervägg med en kaka överst. eventuellt inträngande vatten kan därmed inte komma in utan hamnar i mellanrummet och dräneras bort. Så är det i vårt hus byggt -35.

Vidare är det lite knepigt att dränera utvändigt på vanligt sätt nära dessa grunder. Gräver man för lång sträcka tappar väggen stöd och riskerar att rasa.

Ska du göra det ordentligt så tycker jag som någon annan i tråden: lyft huset istället!

Bumler skrev:
Är du säker på att väggen är massiv?
Ofta består naturstensgrunder av en innervägg och en yttervägg med en kaka överst. eventuellt inträngande vatten kan därmed inte komma in utan hamnar i mellanrummet och dräneras bort. Så är det i vårt hus byggt -35.

Vidare är det lite knepigt att dränera utvändigt på vanligt sätt nära dessa grunder. Gräver man för lång sträcka tappar väggen stöd och riskerar att rasa.

Ska du göra det ordentligt så tycker jag som någon annan i tråden: lyft huset istället!
Vad menar du skulle finnas mellan insida och utsida på naturstensgrundmuren? Varför skulle man göra så?

På mitt hus från 1908 är grundmurarna ca 1m tjocka av natursten och de är minsann homogena rätt igenom på de ställen jag kollat, och det är mer än ett.

gaia skrev:
[länk]
senaste exempel ....
Hur menar du att deras dräneringsarbete hänger ihop med TS projekt?

det hänger bara så mycket ihop som att utgrävningar nära husgrunder kan gå åt h...e. En bild säger mycket ifall man saknar egen fantasi :).
Bara som en motvikt till alla uppmuntrande inlägg...
gaia

thomasx skrev:
Vad menar du skulle finnas mellan insida och utsida på naturstensgrundmuren? Varför skulle man göra så?

På mitt hus från 1908 är grundmurarna ca 1m tjocka av natursten och de är minsann homogena rätt igenom på de ställen jag kollat, och det är mer än ett.
Jag trodde väggarna var homogena. Det såg så ut i fönstren i källaren.
Vi var tvungna av olika anledningar att ta upp golvet på nedervåningen och då blev överdelen på grundmuren frilagd. På en sträcka av ett par meter hade då den cementkaka som låg överst rasat och vi kunde då se rakt ner i det hålrum som var inuti muren.
Jag kan inte säga hur vanlig den konstruktionen är men vårt hus ligger på gammal sjöbotten med en del lera vilket kanske kan vara en del av anledningen.

När det gäller dränering så avrådde han som grävde från att gräva nära den här typen av murar då de lätt blir instabila.

Hej. Håller på att gräva ur källaren. Det blir ca 50 cm djupare. Problemet är att jag skall gräva ca 50 cm lägre ner från det befintliga vägarna. Undrar om du kan ge mig tips om detta.
mvh
Soheil

Tyvärr så måste jag avråda dig helt från detta. Det finns i alla fall inga enkla lösningar på problemet.

W witten skrev:
Tyvärr så måste jag avråda dig helt från detta. Det finns i alla fall inga enkla lösningar på problemet.

Vad säger du om detta?

Några bilder

• Rivningsavfall och grus på golvet i ett rått och ombyggnadsfärdigt rum med synliga tegelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis suddig bild som visar en grundmur av sten i ett pågående byggprojekt med synlig jord och stenar.
    Skapa konto
  • Ojämna jordgolv och stenmur i ett utrymme med en tom chipsförpackning och ett mindre objekt på golvet.
    Skapa konto
  • Gammal ribbradiator monterad på en ojämn vägg över en grov och stenig markyta i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Grund av hus med synlig jord och stenar, en person pekar mot källarväggen och jorden.
    Skapa konto
  • Närbild på en grundmur av sten med synliga fogar och en jordig grusig bas.
    Skapa konto
  • Raserat och ojämnt betonggolv med sprickor och grus i en delvis reparerad grundmur.
    Skapa konto
Båda lösningarna kommer att riskera hålfastheten på källarväggen om du tänkt gräva upp från utsidan och dränera, vilket du bör göra om du lägger så mycket möda på att sänka golvet invändigt.

Du behöver hitta en alternativ lösning som skapar stabilitet i källarväggen utan att behöva riskera något...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.