Har letat runt och inte hittat nån tråd som ger riktigt bra svar för mig. Finns det nån tråd så hänvisa mig gärna dit.
Vi ska bygga ett hus där vi vill slipa hela plattan så vi får samma slipade betong i hela huset. Alltså inklusive våtutrymmen. Tanken är att bara behandla betongen med en dammbindare.
Nu tre frågor:
1 - Vilka sätt att behandla slipad betong är bäst för hela huset utom våtutrymmen?
2 - Hur vattensäkras golvet i våtrummen?
3 - Hur vattensäkras övergång golv till vägg i våtrummen?
Det kommer att vara vattenburen golvvärme i plattan.
Vi vill inte göra någon toppgjutning i badrummen med en fuktspärr mellan toppgjutning och platta.
Finns fler tips för hur ett slipat betonggolv ska underhållas så mottages det tacksamt.
Vi ska bygga ett hus där vi vill slipa hela plattan så vi får samma slipade betong i hela huset. Alltså inklusive våtutrymmen. Tanken är att bara behandla betongen med en dammbindare.
Nu tre frågor:
1 - Vilka sätt att behandla slipad betong är bäst för hela huset utom våtutrymmen?
2 - Hur vattensäkras golvet i våtrummen?
3 - Hur vattensäkras övergång golv till vägg i våtrummen?
Det kommer att vara vattenburen golvvärme i plattan.
Vi vill inte göra någon toppgjutning i badrummen med en fuktspärr mellan toppgjutning och platta.
Finns fler tips för hur ett slipat betonggolv ska underhållas så mottages det tacksamt.
Det här har jag kollat upp inför bygge av sommarstuga. Slipad betongplatta behandlas bäst med vattenglas för att få en hållbar yta.
Du kan inte använda plattan som golv i våtrum. Det krävs tätskikt i golv och vägg. Detta kommer över plattan. Det går alltså inte att ha samma golv i badrummet.
Du kan såklart välja klinker eller annat i badrummet. Vill du ha betong, titta på microcement som är godkänt i badrum.
Du kan inte använda plattan som golv i våtrum. Det krävs tätskikt i golv och vägg. Detta kommer över plattan. Det går alltså inte att ha samma golv i badrummet.
Du kan såklart välja klinker eller annat i badrummet. Vill du ha betong, titta på microcement som är godkänt i badrum.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 326 inlägg
Man kan "måla" med transparent Epoxy om man vill ha det vattentätt men ändå se betongen.
Ytbehandlingar som HTC superfloor är annars praktiskt och slitstarkt.
Ytbehandlingar som HTC superfloor är annars praktiskt och slitstarkt.
Klicka här för att svara