Jag är också nyfiken vad väggen är gjort av och i vilken form asbest förekommer i den.

Hej igen! Imorgon drar vi nog upp hyllan oavsett, och förborrar hål sen pluggar och skruvar.

Tog ut en gammal universalplugg som satt och väggen ser ut så här utifrån:

• Vägg med ruff yta med ett hål efter en borttagen universalplugg och små märken runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med hål efter borttagen universalplugg och små sprickor runtomkring.
    Skapa konto
Redigerat:
Här är föreningens svar på min fråga som var ”vi har hört att det finns asbest i väggarna, stämmer detta och vad bör vi tänka på?”

”Hej och välkomna till vår fina förening!
1) Det finns asbest, men det är lite oklart var. Så länge den inte rörs gör den ingen skada. Planeras däremot ett större ingrepp, som att ta bort en vägg eller en del av vägg, så kan det bli aktuellt att anlita någon som sanerar enligt föreskrifter.”

Vad säger man om ett sådant svar... Känns ju inte särskilt tryggt när föreningen inte kan underbygga ett påstående med fakta. Synd, då fick jag tyvärr inte veta mer om asbestförekomst i väggar. Hoppas det blev bra med hyllan

Uppdatering!

Vi pratade med grannen som är kunnig och tagit reda på mkt om huset. Hon sade att materialet i väggen var "asbestplattor med masonit ovanpå", kanske hon menade eternitplattor bakom och masonit är det som syns på bilden jag lade upp? Samtidigt tycker jag själv som ren amatör att det gråa inte ser ut som masonit.

Det yttersta lagret är strukturtapet

Vi tänker ev försöka använda oss av borrskruv som kan ersätta en universalplugg i masonit så att vi slipper förborra. Vad tror ni om detta?

Grannens förklaring verkar förvirrad. På bilden syns ingen masonit. Jag tror det är betong med ev puts på. För väggen är väl inte ihålig, utan är massiv?
När är huset byggt?

Verkar ju mest va svammel, både från förening och grannen.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Föreningen kan inte säga att det inte finns asbest, så då tar man det säkra före det osäkra och säger att det förekommer utan vidare precisering.

L lordi skrev:
Grannens förklaring verkar förvirrad. På bilden syns ingen masonit. Jag tror det är betong med ev puts på. För väggen är väl inte ihålig, utan är massiv?
När är huset byggt?
Precis! Väggen är massiv och det är ej masonit i hålen som är gjorda. Tack för input!

Bara häromdagen såg jag på något av alla dessa amerikanska "köp hus som vi fixar" program där det va asbets i grängningen i taket. Och det verkar ju vara någon typ av struktur på väggen. Skulle kunna vara i den det finns asbets även om jag inte hört något om sådant förut men så dök denna tråden upp.

M
Som sagt, dom slängde i asbest i allt för i tiden, därför eternit plattor heter "eternety" för dom håller för evigt, asbest var ju det bästa ämnet att ha i saker för att det skulle hålla

M
Jag Har eternit fönsterbrädot hemma i hela huset :poop::rolleyes:

• Eternit-fönsterbräda med märkesetikett från Skand.Eternit AB.
    Skapa konto
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Magnus E K
M Zolt skrev:
Ja, de där lär vara väldigt vanliga. Jag hade såna i min gamla lägenhet och det var dem som ledde till att jag så småningom fick reda på att det fanns asbest i golvet också. Etiketterna på mina syntes inte när de var monterade (indragna i ytterväggen) men tidigare ägare hade demonterat två stycken och sparat i källarförrådet.

De kvarvarande målade jag senare med flera lager plastfärg för att inte skava på dem vid flytt av blomkrukor etc.

M Zolt skrev:
Hade exakt likadana fönsterbänkar med samma etikett under.
Dom åkte ut vid fönsterbytet för 10år sen.
Tur man inte har asbestskräck med eternit fönsterbänkar och eternit på taket :)

F Frida80 skrev:
Vad säger man om ett sådant svar... Känns ju inte särskilt tryggt när föreningen inte kan underbygga ett påstående med fakta. Synd, då fick jag tyvärr inte veta mer om asbestförekomst i väggar. Hoppas det blev bra med hyllan

Det finns internit och sen kanske ni hört talas om popcorn-tak? På bilderna ser det ut som typiskt popcorn-tak tycker jag (även om detta nu handlade om en vägg. Inte många tänker på det men popcorn-tak innehåller OFTA asbest.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.