Hej,

Ska bygga ut badrummet. Uppfattade ritningarna från 1895 att väggen ej skulle vara bärande vilket jag trodde bekräftades av att grannarna flyttat ut halva väggen.

Nu när rivningen påbörjats frågar hantverkaren om jag var säker. Har pratat med styrelsen som inte vet. I väggen har det tidigare varit en dörr varför det nu är hål i halva dörren (se bild). Vad är er uppfattning, någon som har koll på hur hus byggdes från sekelskiftet?

Tack på förhand

Svartvit ritning av ett hus från 1895 med markerat område runt en tidigare dörröppning i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis rivet gipsvägg och trästolpar som avslöjar äldre träkonstruktion och tomrum, möjlig historisk dörrplats.
Skapa konto
Delvis rivet tegelvägg i gammalt badrum med synliga rör och rester av en tidigare dörröppning.
Skapa konto

Föreningen bör väl kräva en bedömning av en kompetent besiktningsman innan man accepterar rivning av en vägg som man inte säkert vet om den är bärande eller ej. Det finns kompetenta personer som akn utföra detta

Tegel väggen är säkert där eftersom det stod en en kakelugn där tidigare ( brandskydd). Är de samma planlösning ovanför så finns de ju en risk att de är tegel ovanför också.
Min erfarenhet av äldre hus är att man bara kan dela upp väggar i bärande eller stötande. Regel väggar som byggs i efterhand mitt i ett rum existerar inte.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Väggen är inte bärande i betydelsen att den tar hand om statiska laster, men den kan ha andra funktioner. På ritningen är utrymmet markerat som ett schakt vilket gör mig lite betänksam. Skrafferingarna är antagligen målade på originalet, så man skulle gärna vilja se det i färg. Alla inneväggar är putsade oberoende av om de är av trä eller tegel. Det är alltid en fördel om man får se hela våningsplanet med skalan utsatt.

J justusandersson skrev:
Väggen är inte bärande i betydelsen att den tar hand om statiska laster, men den kan ha andra funktioner. På ritningen är utrymmet markerat som ett schakt vilket gör mig lite betänksam. Skrafferingarna är antagligen målade på originalet, så man skulle gärna vilja se det i färg. Alla inneväggar är putsade oberoende av om de är av trä eller tegel. Det är alltid en fördel om man får se hela våningsplanet med skalan utsatt.
Tack för svar. Okej, har den dessvärre ej i färg men bifogar här hela våningsplanet. Det är lägenheten längst upp till höger.

Svartvit ritning av ett våningsplans layout med flera lägenheter, markerar den övre högra lägenheten.
Skapa konto

Det var skillnad på folk och folk på den tiden... De som hade din lilla skitlägenhet fick inte ens använda samma trapphus som de finare hyresgästerna i nedre högra hörnet. Dessa hade till och med egen WC i lägenheten. Huset är ju med säkerhet moderniserat fler gånger sedan det byggdes. Ta reda på hur motsvarande utrymme används i övriga våningsplan. De kan hänga ihop. Generellt ska man riva så få väggar som möjligt i så gamla hus, det dyker alltid upp överraskningar. Rummen har dessutom som regel ganska bra storlek från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.