Byggahus.se

Borrskruv + asbest?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi bor i en lägenhet där det finns delvis asbest i väggarna.

Vi har köpt en bokhylla som är väggfast och behöver därför borra i väggen för att sätta upp den. Nu är vi osäkra på om vi behöver ta in en asbestsanerare endast för att borra några få hål.

Har läst att det finns självborrande skruv. Hur fungerar dessa, och vore de ett rimligt alternativ för oss?

Mvh
    Anton

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Nej det är ingen fara att göra några hål i väggen.
    Skruvar är "självborrande" till naturen, men vanligtvis behövs någon plugg i väggen för att det ska bli bra fäste.

3. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 6
    Tror inte det är någon fara, lär ju inte alls va mycket asbest som frigörs vid lite borrning, skulle va annat om du flexade väggarna eller bilade ner väggen, men annars är det bara o köra på, har haft en asbestsanerare som lugnat mig i asbest skräcken, att det krävs mer för att det ska bli skadligt

4. J
    Husägare · Nivå 10
    Vad är det för vägg med asbest i, det har jag aldrig hört talas om?

5. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 6
    Förr i tiden hade man asbest i allt möjligt, puts, färg mm, kanske är en jätte gammal lägenhet

6. J
    Husägare · Nivå 10
    jovisst, 2000 produkter tros det. Men jag har aldrig hört talas om eller stött på en vägg som innehåller asbest. Vill veta vad det är för konstruktion. Är det t.ex. en putsad betongvägg så fungerar självbärande skruv inget vidare.

7. L
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Tack för all hjälpsamhet och era svar! Håller på att luska ut vilket material det är i väggen.

Ni har alla gånger minskat min rädsla för att det ska vara mkt asbest lr någon fara att sätta upp bokhyllan

8. GoC
    Medlem · Nivå 8
    Enda jag hört om som man kan få möjligheten att oroa sig för i en vägg är möjligen blå lättbetong. Men Asbest nej aldrig, vad skulle det varit i så fall.

9. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Det måste ju va lite relevans i asbestnojan, att borra ett hål i en vägg lär ju du överleva oavsett om det nu mot all förmodan skulle finnas spår av asbest.

10. Lizzardo
    Självbyggare Nivå 5
    När jag gick kursen så sa läraren att det även kan finnas i gammal gips

11. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Dom som livnär sig på sanering vill gärna påstå att det kan finnas precis överallt...

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 9
    Vad är det för vägg där hyllan skall upp?
    I 99% av fallen är det bättre att borra först innan skruven dras i, bara där man skall sätta massor av skruv (trall, gips ...) väljs förborning bort.

13. S
    Medlem · Nivå 12
    Idag är jag säker på att man kan hitta asbest i allt för med rätt mätmetoder måste man ju kunna det? Jag ger mig sjutton på att skulle jag skicka in lite barngröt i pulverform och kalla det för nåt mjöligt under en matta så skulle de säkert hitta asbest i det också.......Egentligen skulle man prova.

• Laddar…
  14. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Ja, det är ju ett naturligt förekommande material så den som är rädd för det får det svårt att vistas nånstans.

15. M
    Husägare · Nivå 9
    Nej, det är stor skillnad på enstaka fibrer som förekommer överallt i luften och ett material som kommer frigöra miljontals fibrer när man borrar i det. Jag vet inte vad det är för material i väggen men att påstå att det inte kan vara asbesthaltigt för att man själv aldrig hört talas om det låter inte så smart.

När man skickar in ett prov så granskas det i mikroskop och naturligtvis krävs en viss koncentration för att det ska synas.