Byggmaterial & Byggteknik
useless: Ja, det stämmer. Bygger man en komplementbyggnad mindre än 8 meter från en annan komplementbyggnad måste fasaden på en av dom vara brandklassad. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
lärjungen: Väldigt lik ritningen (och frågan) i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-sjoenk-taket-tog-ner-innervaegg.558173/ Kanske du kan få lite matnyttigt därifrån? Fast där kanske takstolarna ser ut som i ritningen till skillnad från ditt fall.
vlindmark: Såga upp rutor i väggskivorna 5x5cm eller större, längst ner på väggen (enklast med multimaskin) 60/100cm c/c avstånd, så kan du sen montera vinkelbeslag med skruv in i sylle/väggstolpe och sedan borra expander ner i betongen. Rutorna kan ju sen lappas igen med gips+spackel alternativt en golvsockel som täcker.
cpalm: EPS är överlägset billigaste alternativet, ja. Beroende på hur man "värderar" kostnaden för det kapillärbrytande underlaget.
Landgren: En råtta har gnagit ett hål i vår golvbrunn i duschen. Vad kan man reparera med? Silikon eller polyurethan fäster dåligt. Det är ovankant på röret ut.
Johan Svensson6068: Jamen då får jag ju bara tänka om. Vad tror du om att bocka en galvad stålplatta med spikhål på ett sätt som liknar en falsklämma….
KakanSK: [citat] Jo precis! Det kanske var dåligt beskrivet av mig - men det är så luckan ska hänga! Alltså som din bild. Tror du att det skulle funka med några mindre ledgångjärn då? Min oro ligger i att (OSB-skivan som dörren delvis består av) inte kommer hålla för vikten på luckan. Alltså att det finns risk för att den spricker om jag sätter gångjärnen på kanten? Om jag får fråga
emblak: Ser nu att färgerna har försvunnit från ritningarna men hoppas att det är tydligt ändå - dörren som ska flyttas är inringat i grått och den ska flyttas till höger.
Clas2: [citat] Kollade ritningar, den väggen är inte bärande, bara i mitten av huset, så jag tog bort den
AG A: Om konsistensen är som den ska, och den känns normal att jobbba med, så den helt okej. D.v.s. att du märker direkt vid öppnande/användade om den är okej, eller inte.
jonaserik: [citat] Du kan läsa här om måtten, i övrigt bra https://www.huntonit.se/om-huntonit/vanliga-fraagor-och-svar/
Se En: Vi har ett sutteränghus och håller nu på att inreda undervåningen. Vi har nu satt in fönster och vill gärna sätta stenplattor/skiffer på husfasaden. Konstruktionen ser ut såhär från utsidan: 1. Puts 2. Cellplast/Frigolitisolering 3. Lecablock (nu kommer vi till insidan) 4. Luftspalt på ca 5 cm från lecablocken 5. Stenull 6. Plywood 7. Gips Kan även nämna att en del av husfasaden
Thomas_Blekinge: Prata med en murare om att putsa väggen. Kablar mm kan man putsa in.
Larsa: [citat] Ja då sågar man av karmen och låter golvet gå under. Sen kan man behöva kapa dörren i underkant
Mellanbarn: Skönt att du hittade en lösning.👍 Jag missade att den ena brädan ska vara horisontell, fick för mig att trappan fortsatte efter vinkeln. 🤥
jonaserik: [citat] Jag har steni på min grund och den är ovanför mark, men ingen isolering bakom. Reglade upp med 22X75 tryckt och fäste plattorna i dom. Upptill så är det öppet strax under panelen, nere borrade jag 2 st 50mm hål ca 10 cm från mark symetriskt på alla skivor, klistrade innan uppsättning insektsnät i koppar över hålen på baksidan. Luftar rätt bra bakom skivorna.
JonathanFlod: Hej! Vi är i färd med att öppna upp vardagsrummet lite. När någon ägare av huset på 90-talet öppnade väggen mellan sovrum och vardagsrum på mellanplan för att göra vardagsrummet större lämnade de en stolpe i mitten av den bärande väggen. Vi vill nu öppna hela vägen genom att växla av ordentligt. En konstruktör har räknat och det är inga konstigheter att göra avväxlingen.
mexitegel: Jag skulle tro att närmsta bygghandel kan ta hem åt dig. XL-bygg har den på sin hemsida till exempel: https://www.xlbygg.se/produkt/mdf-skiva-19x1220x3050/
Mackk: Hej! Hurdan dörr valde du? Är du nöjd med resultatet? Mvh Mackk
Håbbe01: Blir nog samma rutin igen. Fukta vägg Grunda med A bruk med kalkkvast Putsa med C bruk
Mar Treatt: Since the facade repair solved the water problem, you’re in a good position to fix the interior damage now. Ideally, anything that’s hollow or loose should be removed before you re-plaster, otherwise it can detach later and you’ll have to redo it. It doesn’t mean you have to chip the entire wall—just the sections that clearly sound hollow or feel unstable. Once that’s done, you can
Rubb: Hej, Då vi flyttade in hade någon gjort en bastu i en klädkammare i källaren som vi från start haft som mål att riva då den är allt annat än korrekt byggd. Nu har vi rivit den och det var ju minst sagt en upplevelse, ventilen var igensatt med gullfiber, träreglat och gullfiber på väggarna, följt av ångspärr, och ytterst bastupanel. Väggen med ventilen är en yttervägg i
stalf: Där ser man. Att jag inte lyckats hitta det där.. Tusen tack för hjälpen centano och jansson!
kobbish: Ja absolut! Perfekt utrymme att göra lite förvaring av. Antingen tar du in en elektriker som drar kabel till lampa med rörelsesensor i och samtidigt kanske sätta in ett uttag ifall det skulle behövas i framtiden. Eller så funkar det perfekt med en ledlampa som laddas via usb-c som har rörelsesenor. Vad det gäller ventilation, vad har du i resten av hemmet? Ftx? Frånluft? Självdrag? Så
nybyggarn3: Jag har limmat 100m2 fiskben, dock ej enligt den franska principen. Det är ett elände med stavarna som flyter runt. Ta många pauser så limmet får nypa. Går bra att skrapa undan överflödet och ta en kopp kaffe eller ännu hellre en öl. En del av hemligheten är att stavarna ska vara väldigt torra, så glipor sväller igen. När man lägger vanlig fiskben ska man fokusera på stavstödet,
jonaserik: Panelvatten kommer att rinna utanför teglet, men nu så är det så att, att vatten har en förmåga att gå runt i underkant. Du får se hur det ser ut vid regnpåslag och ev. sätta som ett fönsterbleck som går in under panelen. En plåtis knäcker hur du vill ha det. Tänk på att inte blecket blir för kort ut och ska ha en vinkel nedåt, så vatten kan lämna blecket utan att gå runt och
olofh: [citat] Snyggt! Då tror jag det räcker med typ 50mm plugg. Man köpa plugg och skruv styckvis/ lösvikt på tex hornbach/ bauhaus
BirgitS: Man måste åtminstone veta hur takstolarna ser ut och går för att kunna veta hur det är med bärande väggar.