Hej! Jag håller på att renovera trappräcket hemma. Har hamnat i en sits jag inte begriper mig på. Jag ska helt "enkelt" gera ihop två brädor 34*95. Vinkeln mellan de två brädorna i horisontalplan är 122 grader, och trappan lutar 30 grader.

Man hade kunnat tro att man bara gerar i båda ledder i hälften av vinklarna, dvs lutar klingan (180-122)/2=29 grader och gerar 30/2=15 grader men si det gick ICKE.

SÅ jag satt och googlade och hittade https://jansson.us/jcompound.html men jag fattar inte hur jag ska skriva in mina värden?

Två brädor ska geras ihop vid ett trappräcke, fotograferade på markplattor med verktyg vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I min värld är det detta jag ska göra:
Beräkningsverktyg för sammansatta vinklar visar inställningar för att såga två brädor ihop vid 122 grader horisontellt och trappvinkel på 30 grader.

Så kvällen slutade med att jag satt på trappan i tre timmar och googlade, samt försökte såga 10 ggr och blev bara mer och mer frustrerad. All hjälp är VÄLDIGT uppskattad!
 
Redigerat:
Imponerande kap-gersåg om du kan kapa 95mm stående med lutad klinga. Har du tänkt rätt där? (eller så fattar jag fel) 🤔
När jag resonerar i mitt huvud så ska du inte dela de 30 graderna i 2. Men jag har aldrig gjort det du vill göra så det kan vara helt galet.

Edit:
Såmed liggande bräda, 30 grader ger och luta klingan 29
 
M Mellanbarn skrev:
Imponerande kap-gersåg om du kan kapa 95mm stående med lutad klinga. Har du tänkt rätt där? (eller så fattar jag fel) 🤔
När jag resonerar i mitt huvud så ska du inte dela de 30 graderna i 2. Men jag har aldrig gjort det du vill göra så det kan vara helt galet.

Edit:
Såmed liggande bräda, 30 grader ger och luta klingan 29
Ja det är lite förvirrande det här, jag vet knappt själv längre. Men brädorna kapas liggande. Så geren blir ju då för att kapa lutningen på trappan, och klingans lutning blir för att kapa vinkeln i horisontalplanet.
 
M Mellanbarn skrev:
Edit:
Såmed liggande bräda, 30 grader ger och luta klingan 29
Jag ska testa detta när jag kommer hem. Men jag får för mig att det inte är så enkelt då vinklarna blir annorlunda när du kapar snett åt två håll samtidigt.

Enklaste hade såklart varit göra en "butt joint", men det känns inte så roligt.
 
Mitt resonemang bygger på att snittytan ska bli vertikal när brädan monteras i 30graders vinkel.
 
M Mellanbarn skrev:
Mitt resonemang bygger på att snittytan ska bli vertikal när brädan monteras i 30graders vinkel.
Jag testade ditt förslag men det blev knas.

Men nu är det löst iaf, gjorde såhär
 
  • Närbild av hörnfog i ljust trä med synliga trämönster, placerad på ett bord utomhus med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att du hittade en lösning.👍 Jag missade att den ena brädan ska vara horisontell, fick för mig att trappan fortsatte efter vinkeln. 🤥
 
  • Gilla
samuel99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.