Hej forumet!

Jag har hamnat i den eviga byggfrågan: ska jag oroa mig för en bärande vägg – eller är det bara en vanlig skiljevägg?

Fakta om huset:

- Byggår 1960 talet
- Mexitegel, 89 kvm plus källare
- Taklutning 27°

Enligt originalhandlingar: inga bärande innerväggar

Ritningarna visar W-takstolar

Men verkligheten: mina takstolar ser inte riktigt ut som på ritningen (se bild).

Frågan: väggen jag vill riva, är den faktiskt bärande trots allt, eller är det bara en vanlig vägg som tror den är mer betydelsefull än den är?

Jag vet att ingen kan säga 100% via nätet, men era erfarenheter, tips och gissningar uppskattas verkligen – särskilt om någon har varit i samma sits med 60-talshus och ”egen tolkning” av ritningar.

• Loftutrymme i hus från 1960-talet med trästommar och takbjälkar, handen pekar mot takstol. Golvet är täckt av byggmaterial och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus från 1960-talet med snitt av takstolar, taklutning 27°, och materialbeteckningar för väggar och konstruktion.
    Skapa konto
  • Byggnadsdokument med information om bärande konstruktioner och takstolar; vissa avsnitt understrukna med rött.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
100% bärande

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
Min kvalificerade gissning är att det är bärande eftersom att takstolarna inte är fackverk. Och att det ser ut att vara hjärtvägg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.