Hejsan allesammans!
Är på gång att börja med renovering av vårat vardagsrum och matsal i vårt Moelven modulhus från 1970 och har en bärande vägsnutt vi vill ta bort då den ser helt galet ful ut.. Bifogar lite bilder!
Vi vill alltså ta bort väggen mot början av öppning som ligger mot det andra rummet så att säga.
Syns på taket och ritningar att väggen skulle ha gått tvärs över hela huset från början, men dom valde sedan att sluta med den på mitten av huset.
Det är som sagt ett Moelven modulhus från -70 och består av 5st moduler, så modulskarvarna blir såklart bärande. Men jag har lite svårt att tyda ritningarna och har såklart ingen aning om hur vi ska gå tillväga för att riva väggfälten.
Sätta stolpar i varsin ände med limträ emellan?
Kolla på bilderna och hjälp mig
Mvh Robin
Är på gång att börja med renovering av vårat vardagsrum och matsal i vårt Moelven modulhus från 1970 och har en bärande vägsnutt vi vill ta bort då den ser helt galet ful ut.. Bifogar lite bilder!
Vi vill alltså ta bort väggen mot början av öppning som ligger mot det andra rummet så att säga.
Syns på taket och ritningar att väggen skulle ha gått tvärs över hela huset från början, men dom valde sedan att sluta med den på mitten av huset.
Det är som sagt ett Moelven modulhus från -70 och består av 5st moduler, så modulskarvarna blir såklart bärande. Men jag har lite svårt att tyda ritningarna och har såklart ingen aning om hur vi ska gå tillväga för att riva väggfälten.
Sätta stolpar i varsin ände med limträ emellan?
Kolla på bilderna och hjälp mig
Mvh Robin
Har du fått hjälp??
Vad har du för tak och takstolar på huset?
Det verkar ju inte vara nån balk där väggen saknas. !!
Så frågan är om taket är helt fribärande och de har hängslat upp innertaket i takstolarna. ??
//AA
Vad har du för tak och takstolar på huset?
Det verkar ju inte vara nån balk där väggen saknas. !!
Så frågan är om taket är helt fribärande och de har hängslat upp innertaket i takstolarna. ??
//AA
Hallå!S saiter skrev:
Inte fått någon hjälp än.. Varit på en snickare under veckan men inte fått hjälp än..
oj, jag är dålig på den här biten.. Tunna takstolar är det, sen är det massa brädor som ligger omlott längs hela skarven på vinden.. Taket är väl standrad 27grader med råspont, papp och sen betongpannor.
Kan gå upp på vinden och knäppa kort på hur det ser ut så förstår vi nog allt bättre .
Här kommer lite bilder från vinden..
Modulskarvarna syns ganska tydligt här ☺️
Modulskarvarna syns ganska tydligt här ☺️
Grejen är att dina takstolar inte är fribärande utan de behöver stöd av huset under.
Vissa av dom står vid en vägg, andra mellan väggarna, på de öppna ytorna, men de senare har stöd av reglarna till innertaket.
Om för mycket av detta stöd plockas bort så är det möjligt / troligt att något ger sig och kommer neråt.
Jag hade satt upp en bärlina som stöd.
//AA
Vissa av dom står vid en vägg, andra mellan väggarna, på de öppna ytorna, men de senare har stöd av reglarna till innertaket.
Om för mycket av detta stöd plockas bort så är det möjligt / troligt att något ger sig och kommer neråt.
Jag hade satt upp en bärlina som stöd.
//AA
Då är jag med på vad du menar. 2st stolpar på varsin sida rummet och en limträbalk är vägen att gå då antar jag? Sen är är nästa steg att få hjälp med dimensionering då ! Får kolla med snickarna till veckan.S saiter skrev:Grejen är att dina takstolar inte är fribärande utan de behöver stöd av huset under.
Vissa av dom står vid en vägg, andra mellan väggarna, på de öppna ytorna, men de senare har stöd av reglarna till innertaket.
Om för mycket av detta stöd plockas bort så är det möjligt / troligt att något ger sig och kommer neråt.
Jag hade satt upp en bärlina som stöd.
//AA
Ja kolla med snickaren. Kan komma bra tips på plats.
Dimensioneringstabell hittar du på nätet.
Se till att pelarna har ordentligt att stå på. Annars får du problem med bjälklaget.
(Om det bara är spånskiva o isolering under.)
//AA
Dimensioneringstabell hittar du på nätet.
Se till att pelarna har ordentligt att stå på. Annars får du problem med bjälklaget.
(Om det bara är spånskiva o isolering under.)
//AA
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Snickare är inte pålitliga när det gäller dimensionering av bärande delar utan du behöver en byggnadskonstruktör eller liknande. Ingrepp i bärande konstruktioner kräver normalt att man gör en bygganmälan till kommunen och de brukar vilja veta hur man kommit fram till dimensioneringen också.Robin Berg skrev:
ibland har man tur att känna duktiga snickare som har bra kontakt med konstruktörer Bara det att snickaren ska komma någon gång också. HahaBirgitS skrev:
Det där med bygganmälan osv har jag koll på!
Ingen idé att göra förens man har lite mer kött på benen och ser en möjlig start av projektet.
Hej!C Clas2 skrev:
Det blev aldrig verklighet av detta och huset såldes istället till förmån för större.
Men det jag kan minnas av vad min snickarvän sa är att han ville lägga en balk mellan yttervägg på gaveln (mot garage) och den bärande väggen mellan matsal och kök/gäst wc. Runt 8m lång.
Hoppas det är till någon hjälp .









