Hejsan allesammans!

Är på gång att börja med renovering av vårat vardagsrum och matsal i vårt Moelven modulhus från 1970 och har en bärande vägsnutt vi vill ta bort då den ser helt galet ful ut.. Bifogar lite bilder!
Vi vill alltså ta bort väggen mot början av öppning som ligger mot det andra rummet så att säga.

Syns på taket och ritningar att väggen skulle ha gått tvärs över hela huset från början, men dom valde sedan att sluta med den på mitten av huset.

Det är som sagt ett Moelven modulhus från -70 och består av 5st moduler, så modulskarvarna blir såklart bärande. Men jag har lite svårt att tyda ritningarna och har såklart ingen aning om hur vi ska gå tillväga för att riva väggfälten.

Sätta stolpar i varsin ände med limträ emellan?

Kolla på bilderna och hjälp mig

Mvh Robin
 
  • En del av vardagsrummet med en bärande väggsnutt som går från golv till tak, med början av en öppning mot ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett vardagsrum i ett modulhus med en stor vit golvklocka och en synlig väggsektion och takbjälke som kan vara bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av ett vardagsrum med en synlig bärande pelare och tydligt skarvlinje i taket, som indikerar var en vägg tidigare delat rummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre, använd och delvis skadad byggritning av ett Moelven modulhus med anteckningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en bärande innervägg i ett Moelven modulhus från 1970-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni tittar på husritningen så är det en blåmålad del där väggen skulle ha gått, så det som är kvar av den väggen mot mötande rum som ska bort.
 
Har du fått hjälp??
Vad har du för tak och takstolar på huset?
Det verkar ju inte vara nån balk där väggen saknas. !!
Så frågan är om taket är helt fribärande och de har hängslat upp innertaket i takstolarna. ??

//AA
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
S saiter skrev:
Har du fått hjälp??
Vad har du för tak och takstolar på huset?
Det verkar ju inte vara nån balk där väggen saknas. !!
Så frågan är om taket är helt fribärande och de har hängslat upp innertaket i takstolarna. ??

//AA
Hallå!

Inte fått någon hjälp än.. Varit på en snickare under veckan men inte fått hjälp än..

oj, jag är dålig på den här biten.. Tunna takstolar är det, sen är det massa brädor som ligger omlott längs hela skarven på vinden.. Taket är väl standrad 27grader med råspont, papp och sen betongpannor.

Kan gå upp på vinden och knäppa kort på hur det ser ut så förstår vi nog allt bättre .
 
Här kommer lite bilder från vinden..

Modulskarvarna syns ganska tydligt här ☺️
 
  • Träbjälkar och modulskarvar i en oinredd vind med tydlig träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild på en vind under renovering med synliga träbjälkar och modulskarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild från en vind som visar träbjälkar och tydliga modulskarvar med isolering emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar på vind med tydliga modulskarvar och isolering mellan skivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där takstolarna behöver stöd under.
Du ska nog sätta upp en balk längs hela väggen du tar bort.

//AA
 
S saiter skrev:
De där takstolarna behöver stöd under.
Du ska nog sätta upp en balk längs hela väggen du tar bort.

//AA
Om väggen går längs takstolarna har jag svårt att se varför du skulle behöva stötta dem.
 
Två helt olika svar här..

Rotade lite bland ritningarna nu och fann detta, om det är till någon hjälp? Står något med Max spännvidd uppe till vänster?

ser att det är 25gradigt sadeltak också.
 
  • Äldre teknisk ritning av takkonstruktion med noteringar om max spännvidd och 25 graders sadeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grejen är att dina takstolar inte är fribärande utan de behöver stöd av huset under.
Vissa av dom står vid en vägg, andra mellan väggarna, på de öppna ytorna, men de senare har stöd av reglarna till innertaket.
Om för mycket av detta stöd plockas bort så är det möjligt / troligt att något ger sig och kommer neråt.
Jag hade satt upp en bärlina som stöd.

//AA
 
S saiter skrev:
Grejen är att dina takstolar inte är fribärande utan de behöver stöd av huset under.
Vissa av dom står vid en vägg, andra mellan väggarna, på de öppna ytorna, men de senare har stöd av reglarna till innertaket.
Om för mycket av detta stöd plockas bort så är det möjligt / troligt att något ger sig och kommer neråt.
Jag hade satt upp en bärlina som stöd.

//AA
Då är jag med på vad du menar. 2st stolpar på varsin sida rummet och en limträbalk är vägen att gå då antar jag? Sen är är nästa steg att få hjälp med dimensionering då ! Får kolla med snickarna till veckan.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ja kolla med snickaren. Kan komma bra tips på plats.
Dimensioneringstabell hittar du på nätet.
Se till att pelarna har ordentligt att stå på. Annars får du problem med bjälklaget.
(Om det bara är spånskiva o isolering under.)

//AA
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
BirgitS
Gnomeboy Robin Berg skrev:
Då är jag med på vad du menar. 2st stolpar på varsin sida rummet och en limträbalk är vägen att gå då antar jag? Sen är är nästa steg att få hjälp med dimensionering då ! Får kolla med snickarna till veckan.
Snickare är inte pålitliga när det gäller dimensionering av bärande delar utan du behöver en byggnadskonstruktör eller liknande. Ingrepp i bärande konstruktioner kräver normalt att man gör en bygganmälan till kommunen och de brukar vilja veta hur man kommit fram till dimensioneringen också.
 
  • Gilla
Gnomeboy och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Snickare är inte pålitliga när det gäller dimensionering av bärande delar utan du behöver en byggnadskonstruktör eller liknande. Ingrepp i bärande konstruktioner kräver normalt att man gör en bygganmälan till kommunen och de brukar vilja veta hur man kommit fram till dimensioneringen också.
ibland har man tur att känna duktiga snickare som har bra kontakt med konstruktörer Bara det att snickaren ska komma någon gång också. Haha

Det där med bygganmälan osv har jag koll på!
Ingen idé att göra förens man har lite mer kött på benen och ser en möjlig start av projektet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har ett likadant hus, hur gick det, räcker det med väggarna i mitten av huset eller var du tvungen att bära av?
 
C Clas2 skrev:
Har ett likadant hus, hur gick det, räcker det med väggarna i mitten av huset eller var du tvungen att bära av?
Hej!

Det blev aldrig verklighet av detta och huset såldes istället till förmån för större.

Men det jag kan minnas av vad min snickarvän sa är att han ville lägga en balk mellan yttervägg på gaveln (mot garage) och den bärande väggen mellan matsal och kök/gäst wc. Runt 8m lång.

Hoppas det är till någon hjälp .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.