Hej!

Vi är i färd med att öppna upp vardagsrummet lite. När någon ägare av huset på 90-talet öppnade väggen mellan sovrum och vardagsrum på mellanplan för att göra vardagsrummet större lämnade de en stolpe i mitten av den bärande väggen. Vi vill nu öppna hela vägen genom att växla av ordentligt.

En konstruktör har räknat och det är inga konstigheter att göra avväxlingen. Men det finns en detalj jag vill bolla lite.

När de satte in stolpen gjorde de den något lägre än höjden på kanterna, det gör att bjälklaget är någon centimeter lägre vid stolpen än sidor. Taket hänger helt enkelt ner lite. När vi sätter in en stålbalk kommer vi behöva lyfta den punkten och räta upp situationen. På ovanvåningen finns en gästtoalett där jag lagt klinker, och jag är såklart lite orolig att det spricker, även om det inte vilar på samma bjälklag. Den rationella sidan av mig säger att det inte borde påverkas alls eftersom det är ett par bjälkar emellan (upp emot 3 meter från den låga punkten). Men huset sitter trots allt ihop.

Jag har bifogat en bild på vart avväxlingen landar, och riktningen på bjälklaget. Den låga punkten är i mitten av avväxlingen.
Planlösning över övervåning med markerad avväxling i rum 2, riktning bjälklag angiven. Gästtoalett, klädkammare, rum 1 och 3 utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ni några liknande erfarenheter? Är jag orolig i onödan? :)

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.