1 125 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur bör golv kapas upp vid bygge av innervägg?
Hej!
Är ny i fixandet och skulle gärna ta emot lite guidning kring följande moment vid bygge av innervägg. Ska bygga en vägg på övervåningen i huset som i dagsläget är ett enda stort rum, för att få två. På golvet ligger laminat. Tanken är att väggen ska bli "permanent" och planerar således att såga upp i golvet för syllen. Har läst att för 70mm reglar bör jag ta upp 90mm för att lämna expansionsfog för de flytande golvet. Har också läst att väggipsen sedan inte ska monteras kloss mot undergolvet, utan gärna nån mm ovanför laminaten. Ska också sätta dit en ny dörr och karm och har även funderingar på hur man bäst går till väga.
1. Räcker det att lägga en kil i underkant av gipsskivan för att skapa gott om utrymme för eventuellt framtida golvbyte av grövre tjocklek?
2. Bör jag enbart såga upp det existerande golvet där syllen skall ligga, eller bör man dela upp det i två flytande sektioner - räcker isåfall en expansionsfog på typ 20mm där dörrtröskeln kommer hamnar? Eller ska man lämna det helt intakt och låta de två rummen dela samma flytande golv?
3. Är det en god ide att sätta nya dörrkarmen på det existerande golvet? Eller bör den stå mot undergolvet? Förstnämnda känns ju lättast och snyggast, men kanske missar någon detalj?
Stor tack på förhand🙂
Är ny i fixandet och skulle gärna ta emot lite guidning kring följande moment vid bygge av innervägg. Ska bygga en vägg på övervåningen i huset som i dagsläget är ett enda stort rum, för att få två. På golvet ligger laminat. Tanken är att väggen ska bli "permanent" och planerar således att såga upp i golvet för syllen. Har läst att för 70mm reglar bör jag ta upp 90mm för att lämna expansionsfog för de flytande golvet. Har också läst att väggipsen sedan inte ska monteras kloss mot undergolvet, utan gärna nån mm ovanför laminaten. Ska också sätta dit en ny dörr och karm och har även funderingar på hur man bäst går till väga.
1. Räcker det att lägga en kil i underkant av gipsskivan för att skapa gott om utrymme för eventuellt framtida golvbyte av grövre tjocklek?
2. Bör jag enbart såga upp det existerande golvet där syllen skall ligga, eller bör man dela upp det i två flytande sektioner - räcker isåfall en expansionsfog på typ 20mm där dörrtröskeln kommer hamnar? Eller ska man lämna det helt intakt och låta de två rummen dela samma flytande golv?
3. Är det en god ide att sätta nya dörrkarmen på det existerande golvet? Eller bör den stå mot undergolvet? Förstnämnda känns ju lättast och snyggast, men kanske missar någon detalj?
Stor tack på förhand🙂
Ska du bara ha gips på väggen eller OSB + gips?
Jag hade sågat ur golvet så att reglar + OSB + gips får plats så att inte golvet hamnar under väggskivorna.
1. Se ovan.
2. Dela upp det i två sektioner med expansionsfog under tröskeln.
3. Dörrkarmen ska stå på undergolvet men tröskeln ska ligga på färdiga golvet
Ta inte allt ovan för ett exakt facit men så hade jag gjort.
Jag hade sågat ur golvet så att reglar + OSB + gips får plats så att inte golvet hamnar under väggskivorna.
1. Se ovan.
1. Enbart gips. Tänkte också först såga ur för regelverk + gips men läste någonstans att man offrar värdefullt utrymme för expansionsfog. Behöver inte ha ett världsbäat resultat, men man vill ju slippa göra om det direkt i alla fallmaah skrev:
Ska du bara ha gips på väggen eller OSB + gips?
1. Se ovan.
2. Tack för input!
3. Misstänkte det. Tänkte att vinsten av att sätta karmen på golvet är att man i första skede slipper att ev såga dörrbladet. Dålig koll på hur mycket utrymme det är mellan botten av dörrbladet till botten av karmen så att säga. Kanske finns en standard för det?
Du har rätt. Tänkte fel.Larsa skrev:
Har satt in ett gäng karmar och alla står ju såklart på det färdiga golvet.
Vid renovering brukar det dock hända att man låter karmen sitta kvar och lägger det nya golvet emot karmen.
Ja då sågar man av karmen och låter golvet gå under. Sen kan man behöva kapa dörren i underkantmaah skrev:
Klicka här för att svara